Ge invandrarna RÄTTEN att jobba!

En starkare beskrivning av det jag ville säga med min återanvändning i går, av ett inlägg jag skrev 2008.
Läs och begrunda och tro inte att lösningen ligger i att skicka dem till gigantiska och passiviserande flyktingläger i t ex Libanon, Jordanien eller Turkiet.

Sverige är inte världens navel!

I mitt ideella arbete med flyktingar här på Öland är det en fråga man ständigt hör. ”Hur kan man få jobb här?” Det finns oftast en enorm vilja att arbeta. De frågar om de kan få jobba gratis, eller göra praktik, och hur de kan få jobb när de får uppehållstillstånd.

”Vi arbetade inte i Syrien men nu är vi i Sverige och då vill vi börja jobba”, som många kvinnor beskriver det. ”Jag har bara varit soldat hela mitt liv, nu vill jag ha ett riktigt jobb”, som många eritreaner uttrycker sig.

Hur besvarar vi denna oerhörda vilja att jobba bland flyktingar?

Dåligt. Arbetslösheten är enorm bland invandrare och deras svenskfödda barn. Av olika orsaker, men det faktum att det finns få jobb för lågutbildade i Sverige bidrar. Språkproblem också.

Den vilja att jobba som de hade när de kom till Sverige som flyktingar har förändrats. istället för arbetslust…

View original post 750 fler ord

5 Responses to Ge invandrarna RÄTTEN att jobba!

  1. StaffanW skriver:

    Rekommenderar läsning av rapporten ”Förorterna som moder Svea glömde” – av förre LO-utredaren Jan Edling. Underrubriken är ”En dokumentation av en obefintlig integrationspolitik”. Tror knappast denna integration blir bättre när ytterligare 100.000-tals ytterligare kommer till Sverige. Edling är ingen mörkerman, direkt, men starkt ogillad av vänstern för sina sanningar.

  2. LeoH skriver:

    Varken Jerlerup eller jag hävdar att det blir lätt, men nu finns de här och det kommer fler. Kom igen Staffan vad är din lösning på problemet. Den befintliga med de som är här och de som tydligen kommer t ex nästa vecka.
    Du verkar, med dina antydningar, anse dig dig sitta inne med någon form av lösning.
    Du kanske tillhör dem, jag stött på genom alla år, som gillar att slänga käft enbart för nöjet att slänga käft? Jag är inte direkt intresserad. Jag diskuterar mycket hellre åsikter. Jerlerup redovisar vad han anser. Han är beläst och också förankrad i en praktik. Han är värd den respekten att hans åsikter bemöts.

  3. StaffanW skriver:

    Nej, LeoH, jag är inte grälsjuk och vill inte ”slänga käft för nöjes skull”. Snarare vill jag störa dina ibland naiva tankar. Kanske beroende på att du alltför ofta betraktar världen genom ett vänsterideologiskt raster.
    Men OK, medger att jag kanske är oartig att ha synpunkter på det på din egen bloggsida.
    Jag riktade inte någon kritik mot Jerlerup och hans text, utan mot din rubrik ”Ge invandrare RÄTTEN att jobba.” Låter fint, men är ganska meningslöst då det först måste finnas jobb att erbjuda.
    Sverige har idag en arbetslöshet på ca 8 %, och en ungdomsarbetslöshet på en bra bit över 20 %, och över EU’s genomsnitt. Enligt KI’s senaste prognos kommer arbetslösheten fram till 2024 ligga kvar på en nivå strax under 7 %. Man har då inte fullt ut tagit hänsyn till de kraftigt ökade flyktingströmmarna.
    Majoriteten av de som nu kommer till Sverige har låg utbildning, många är analfabeter, och kommer från helt andra kulturer och språkområden. Samtligt kommer morgondagens arbetsmarknad kräva allt högre utbildning – medan de enkla jobben alltmer rationaliseras bort eller ersätts av bl. a robotar.
    Paul Collier skrev 2013 en uppmärksammad bok – Exodus: how migration is changing our world. Hans tes där är att ju mer en migrantgrupp avviker från det omkringliggande samhället, kulturellt eller vad gäller humankapital, desto långsammare assimileras den.
    Detta ser vi redan idag – bland utrikes födda är arbetslösheten, även efter 10 års vistelse i Sverige, långt högre än för infödda svenskar, och den är särskilt hög för personer från afrikanska länder.
    Antalet jobb skapas som bekant inte av politiker, utan av fria företag baserat på en efterfrågan av deras produkter och tjänster.
    Och Nej, jag har ingen lösning på denna ekvation, lika litet som du har. Kanske är den olöslig?

  4. LeoH skriver:

    Staffan, en sakupplysning Rubriken är Jerlerups. Det blir så när man rebloggar, då rebloggar man text och rubrik. Den som rebloggar kan tillföra några egna kommentarer, som inledning. Det hade du nog uppmärksammat om du läst hela den rebloggade texten.

    Okey, om det är din ambition enbart att störa störa mig i mina naiva tankar, då behöver jag inte känna mig oartig om jag inte svarar? Så stör du om du anser det viktigt och har tid med det.

  5. StaffanW skriver:

    LeoH, ok, då missade jag det.
    Nu sa jag inte att min ambition bara vara att störa. Inte alls, gillar ofta det du skriver. Men jag kan också medge att jag är lite impulsiv ibland. Och kanske har lättare att kritisera än berömma. Klart en svaghet som jag försöker jobba med.

Kommentera

