Spåren förskräcker!

När jag satt där framför TV:n i går och lyssnade på presskonferensen där sex partier skulle tävla och berätta vad de bidragit till i resultatet. Jag ska vid något annat tillfälle berätta om vad jag anser om socialdemokraternas eventuella bidrag. Jag som är, vilket jag många gånger skrivit, notoriskt långsint, hade svårt att klara av att se Morgan Johanssons självgoda min. ”Nu har du fått som du alltid önskat. Tillfälliga uppehållstillstånd, det ska vara moraliskt rätt att invandrare skall kunna utnyttjas av företag utan kollektivavtal! För att lite kort sammanfatta vad jag tänkte. När jag satt där, påminde jag mig mina ilskna blogginlägg mot Morgan Johansson,  insåg jag att det finns en röd tråd i Morgan Johanssons syn på invandrare och deras rätt till trygg tillvaro i Sverige.

Den första gången jag kan påminna mig, att jag stött på Morgan Johansson i mediebruset, var under de famösa dagarna då Sverige utvisade apatiska barn. Barn fraktades på bårar till flygplan, för vidare färd mot osäker framtid. Jag minns hur ministrarna Barbro Holmberg och Morgan Johansson försvarade utvisningarna. Ja de drog sig inte för, att å det gruvligaste misstänkliggöra föräldrarna för att de själva försatte barn i apatiska tillstånd. Morgan Johansson hade t o m den goda smaken att använda sig av det självgoda och mästrande påpekandet att ”så gör vi inte Sverige!” Anita Goldman skrev en oerhört stark anklagande artikel om Morgan Johanssons syn på invandrare: ”Skamligt, Morgan Johansson.” Många skulle nog knäat lite av den kritiken, som till alla delar var helt befogad. Inte Morgan Johansson inte. Han tillhörde ju vänstern i partiet!

Det andra tillfället jag hade anledning, att skaka på huvudet, sammanföll i tid är med behandlingen av de apatiska barnen, var när Morgan Johansson tog ärkebiskop KG Hammar i örat med anledning av att Sveriges kristna råds upprop om en generös flyktingpolitik. Uppropet samlade mängder av namnunderskrifter som retade minister Morgan Johansson. Han hävdade med kraft, att religiösa organisationer inte skall försöka påverka politiken. Att det var KG Hammar som fick åthutningen, var väl att han låg närmast till eftersom KG tillhörde den av socialdemokrater och ett antal andra politiska partier styrda Svenska kyrkan. Troende skall hålla till i sina kyrkor, bönehus, kapell och moskéer och inte vara ute på gator och torg och försöka påverka politiken!

Nästa gång Morgan Johansson dök upp på min långsinta radar var när han snabbt anslöt sig till Ilmari Reepalus förslag om temporära medborgarskap. Visserligen dök förslaget upp mitt i den värsta drevet mot Håkan Juholt, men jag trodde nog att medierna skulle anse Ilmar Reepalus och Morgan Johanssons utspel skulle bli en politisk kioskvältare. Men icke! Fifflandet med hyran var en större fråga för medierna att grotta ner sig i. Jag trodde väl ändå att Morgan Johansson skulle sitta lite pyrt till, men icke. Morgan Johansson blev invald i partiets VU och Ilmar Reepalu fick bli ordförande i den mäktiga valberedningen. Morgan Johansson står till, vad jag förstår, vänstern i partiet! Vad jag önskar, att någon kunde presentera den där märkliga vänsterfalangen, som Morgan Johansson tydligen är en del av.

Jag anser att jag mycket på fötterna när jag tycker mig se en röd tråd av misstänksamhet mot invandrare hos Morgan Johansson. I gårdagens överenskommelse fanns också att Sverige skulle lämpa flyktingar, som redan befinner sig i landet. Det ska tydligen också bli svårare för familjer att återförenas. När jag satt där och såg presskonferensen får jag väl säga att jag inte var direkt förvånad. Som sagt, spåren förskräcker och avslöjar den här märkliga mannen som sägs tillhöra vänstern i partiet.

Jag erkänner, jag är långsint!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 Responses to Spåren förskräcker!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Ja, tyvärr lyssnade de sex partierna inte till kyrkornas röst:
    http://www.sandaren.se/nyhet/brev-till-regeringen-fran-kyrkor-om-uppehallstillstand

  2. Leopold Holtter skriver:

    Med Morgan Johansson i regeringen, lär det inte bli många tillfällen som regeringen lyssnar till vad kyrkorna i Sverige säger. Enligt minister Johansson ska inte kyrkor försöka påverka politiken,för då blir kyrkorna en samhällsfara.

  3. Thorsten Schütte skriver:

    Regeringens väg blir kanske lika som mittlinjen här:
    http://vlt.se/trafikvader/trafikpanelen/1.3133324-mittlinjen-som-gor-krumbukter

  4. Leopold Holtter skriver:

    Den var bra! 🙂

  5. Alma-Lena skriver:

    Måste tyvärr hålla med om att det nog blir tufft för medmänskligheten med Morgan Johansson på denna post. Märkligt val om man inte har en mycket genomtänkt idé om saken.

  6. Leopold Holtter skriver:

    Det går inte att nå den positionen utan starka uppbackare, som också är så starka, att inget skit fastnar på deras skyddslingar.

Kommentera

