En snabbvisit i avdelningen för fromma förhoppningar!

Jag läser i en ETC-artikel på Facebook, där Göran Greider hävdar att ”Vänstern har inte vågat ta i den här frågan.” Frågan som vänstern, enligt Göran Greider, inte vågat ta i är flyktinginvandringen. Bortsett från den intressanta distansering till vänstern som Göran Greider gör, är det  oerhört intressant att se hur han avstår, att säga hur långt tillbaka i tiden fegheten går. Vid en snabb googling är det inte alltför långt tillbaka i tiden vi behöver gå. Varningarna till vänstern om feghet är i bästa fall någon månad gamla.

I dag anser Göran Greider att tillfälliga uppehållstillstånd är bra, för de skickar signaler, efter vad jag förstår, till flyktingar att inte komma till Sverige. Bortsett från det lustiga att Greider vurmar för signalpolitik, som jag trodde var förbehållet Folkpartiet, är att flyktingarna som pressar på mot Europa inte uppfattar alla de negativa signaler, som de flesta länder i EU, och nu också Sverige, skickar ut. Jag länkar till ett exempel som jag läste om och lyssnade till i dag. Trycket fortsätter! Det känns lite patetiskt när jag läser och hör hur Löfven försöker jämställa Sveriges svårigheter med t ex Greklands!

Nu snabbt till avdelningen för fromma förhoppningar. I ETC-artikeln säger Göran Greider: ”Dessutom är det föreslagna utformandet ganska milt, med undantag för exempelvis barnfamiljer.” Visst kan det sägas att det föreslagna tillfälliga uppehållstillstånden är milda eftersom barnfamiljer och ensamkommande barn är undantagna. Det som bör få varningsklockor att ringa är att för två månader sedan fanns inga förslag om tillfälliga uppehållstillstånd ens i tankevärlden hos regeringen. Löfven deltog i en demonstration som välkomnade flyktingar! Jag brukar inte falla i farstun, när makten talar vackra ord, men då i september hemföll också jag till fromma förhoppningar. Jag skrev ett blogginlägg: ”Jag gläds åt att landets politiska makthavare anslutit sig till till den folkliga opinionen.” Jag utgick från att Löfven menade vad han sa, men redan två dagar senare kände jag mig tvungen att skiva: ”Jag får nog rodnande backa från min välvilliga tolkning av Löfvens goda avsikter!” Han körde en medveten bluff i sitt tal på demonstrationen. Han avsåg inte alls att verka för legala vägar för asylsökande till Sverige. Vi vet vad majoriteten av riksdagspartierna för en tid sedan beslöt. Bl a tillfälliga uppehållstillstånd. På ca två månader lyckades den politiska makten gå från att välkomna flyktingar och storstilat lovat att verka för legala vägar för flyktingar till Europa och Sverige, till att ”skicka signaler” att flyktingar nog skulle tänka sig för minst två gånger innan de försökte ta sig till Sverige. När jag nu kritiserar Göran Greider för att ägna sig åt fromma förhoppningar, när han gläds åt att familjer och ensamkommande barn är undantagna från beslutet om tillfälliga uppehållstillstånd, inbegriper jag mig själv i kritiken. Jag har ju själv drabbats av svikna fromma förhoppningar. Det finns inga garantier att riksdagsmajoriteten inte backar från det beslutet. Jag tycker nog att regeringen och företrädare för andra partier aktivt arbetar för att kratta manegen för än hårdare beslut. Och jag får säkert uppleva hur fronten sakta förflyttas mot en hårdare linje. Det går alltid att hitta goda skäl till allehanda politiska beslut. Jag får förbereda mig på, att Göran Greider lite grötmyndigt hävdar, att jag måste vara realist och inse att kompromisser ibland är nödvändiga. Ja ja, den som lever får se, men jag kommer att försöka undvika att skriva godtrogna inlägg som jag några dagar senare får rodnande backa från.

En liten slutkläm. Jag har inte reagerat på det Greider säger, för jag på något sätt skulle identifiera mig som vänster. 2008 skrev jag, efter en resa i Luthers fotspår, ett inlägg: ”Uppsagda lojaliteter.” I inlägget förklarar jag varför jag tar bort begreppet kristet vänsterperspektiv från bloggpresentationen. Kristen tro behöver inget politiskt ideologiskt stödjeben.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

9 kommentarer till En snabbvisit i avdelningen för fromma förhoppningar!

  1. Alma-Lena skriver:

    Ja, suckar är snart det enda jag orkar undslippa mig. ”Också du min Göran.” Kärleken kallnar hos fler och fler.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Det är tungt nu!

  3. Sven Andersson skriver:

    Naturligtvis är det VÄNSTER-RESONEMANG som dominerar.
    Guds välsignelse över LEOs penna!

  4. Thorsten Schütte skriver:

    Ja, det trodde jag inte om Göran Greider. Och KD och MP petar redan i undantagen från tillfälliga uppehållstillstånd för barnfamiljer. Stämningsbilden från Tyskland som min syster förmedlade per telefon är likande dyster. Merkel får mycket spott och spe för sin relativ humanistiska linje, hur länge håller hon ut?

  5. Peter T skriver:

    Ett kristet vänsterperspektiv sätter fokus på vänster.
    En kristen med vänsterperspektiv sätter fokus kristen.
    Det sas häromdagen i radio att det saknades europeisk solidaritet.
    Jag ser framför mig ett Europa som återigen bygger murar mellan sina gränser som en följd av den rådande flyktingströmmen.
    Hur hög är inte den sociologiska muren mellan Sverige och Danmark?
    En dansk minister påstår att Sverige sneglat på Danmark för inspiration i flyktingfrågan.

    Antingen så skrotar EU Schengenavtalet och inför intern gränskontroll, eller också omvandlar man jordbruksstöd till flyktingstöd för att ”köpa” intern solidaritet.
    Då känns det förra mer troligt, tyvärr.

  6. StaffanW skriver:

    Varför inte glädjas åt att verkligheten hunnit ikapp också Göran Greider. Återstår snart bara Aftonbladets ledarskribenter, och några till…

  7. Leopold Holtter skriver:

    Din definition på vänster och kristen Peter T, är nog helt riktig. Du har nog också rätt i din analys av situationen.

    Thorsten, det är många som det spottas på i dessa dagar och det av människor som anser att flyktingarna kan vi välja bort som problem.

    Tack Sven Andersson!

  8. Thorsten Schütte skriver:

    KD och M petar i undantagen menade jag förstås. Och det med att beteckna sig som vänster är knepigt. Utan tvekan slår mitt hjärta mera till vänster än till höger, men mina åsikter är lite för ”spretiga” och individualistiska för att passa in i en ”fålla”.

  9. Alma-Lena skriver:

    Jag är så glad åt er som kommenterar här, ni som ser verkligheten som den är ur Guds perspektiv. I nöden prövas vännen och är vår vänskap med Gud viktigare än den med Mammon, det är frågan när det gäller det Europas välmående medelklass kallar ”flyktingkris”. Vad kallar människorna på flykt sin situation för månntro?

Kommentera

