Ett gott språkligt råd till alla flyktingar på väg till eller redan i Sverige!

Det är säkert fler än jag som insett att Migrationsmyndigheterna, men också vän av ordning, gärna snusförnuftigt påpekar att alla som kommer, inte är flyktingar, utan de är något så hemskt som ekonomiska flyktingar. Jag har också förstått, att det sätt flyktingarna förklarar varför de flytt, kan få ödesdigra konsekvenser.

Alla goda krafter, som har möjlighet, borde varna alla flyktingar för faran att beskriva sin situation felaktigt. Om en flykting får frågan, av en journalist eller myndighetsperson: ”Varför flyr du och tar så stora risker?” Jag har sett i TV och också läst, att flyktingar ofta säger: ”Jag vill ett bättre liv för mig och min familj!” Jag ser hur myndighetspersonen eller vän av ordning (som tillika säkert också är en arg skattebetalare) säger/tänker: ”Aha, en ekonomisk flykting! Bör inte få uppehållstillstånd! Ingen ska komma till Sverige och önska sig ett bättre liv!” En orsak är, att många tror, att varje flyktings enda strävan är att få leva resten av sina liv på svenskt försörjningsstöd.

För några dagar sedan satt jag tittade på något nyhetsprogram från gränsen till Ungern (tror jag det var). I reportaget frågade journalisten en ung man: ”Varifrån kommer du?” ”Iran” svarade killen. ”Varför flyr du?” frågade journalisten. ”Jag är kristen!”  svarade killen. Han önskade sig säker ett bättre liv i Europa, men visligen sa han inte det. ”Jag är kristen!” det var hans skäl till flykt och vem kan ifrågasätta, att kristna har all anledning att åtminstone känna lite oro för sin säkerhet i den regionen.

Ord är allvarliga saker. Ett felaktigt ord och du förvandlas från en hedervärd flykting, till en föraktad ekonomisk flykting, som vill snylta på vår välfärd!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

En kommentar till Ett gott språkligt råd till alla flyktingar på väg till eller redan i Sverige!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Fylls med fasa av regerings åtstramning av asylreglerna. Mitt parti MP går inte att lita på längre i denna fråga. Går i inre emigration.

Kommentera

