Jag fortsätter nog att bortse från de vackra orden och ser verkligheten i all sin sjaskighet istället!

Ibland sägs det att människor runt om i världen hatar de västerländska värderingarna. Jag är beredd hålla med. Däremot är jag inte riktigt säker på, vad jag är enig om. Därför bjussar jag på en videofilm av ett tal av Tony Benn i det brittiska parlamentet. I sitt tal räknar Benn upp ett antal exempel på västerländska värderingar, som jag lärt mig, att ända in i hjärteroten avsky och hata. I den meningen är jag fullständigt illojal mot det västerländska, som genom historien, ända till vår tid, enbart förmått skapa krig och hat.
Tony Benn skummar lite på ytan, när han beskriver västerländska brott och dubbelmoral, men de är tydliga nog. Det räcker inte med vackra ord utan täckning i en praktik.
Jag har ställt frågan idag. Finns det någon i riksdagen, som skulle kunna hålla ett sånt tal som Tony Benn?

8 Responses to Jag fortsätter nog att bortse från de vackra orden och ser verkligheten i all sin sjaskighet istället!

  1. Klaus Seigel skriver:

    Västerlandet har ENBART förmått skapa krig och hat?

  2. Klaus Seigel skriver:

    Västerlandet har ENBART förmått skapa krig och hat? Det var väldigt svartvitt det.

  3. StaffanW skriver:

    Leopold skriver: ”I sitt tal räknar Benn upp ett antal exempel på västerländska värderingar, som jag lärt mig, att ända in i hjärteroten avsky och hata. I den meningen är jag fullständigt illojal mot det västerländska, som genom historien, ända till vår tid, enbart förmått skapa krig och hat.”
    Må så vara, men har du då inte hoppat ”i galen tunna” när du vänder dig mot katolska kyrkan? En kyrka som ju historiskt präglats av våld och förtryck mot oliktänkande – t ex under inkvisitionen i bl a Spanien. Där domar, avrättningar och tortyr var vardagsmat. För att inte tala om judeförföljelserna under 1500-talet. Hur lojal är du mot denna kyrkohistoria?

  4. Alma-Lena skriver:

    Nej, jag kan inte hålla med, Västerlandet har vissa ideal som enligt mig härstammar från kristendomen och berikar världen på alla möjliga sätt: kvinnans jämlikhet med mannen, demokrati,humana straff, barnens rättigheter, ja mänskliga rättigheter öht är bara några exempel.

  5. Leopold Holtter skriver:

    Om jag orkar och anser det vara värt mödan, skall jag försöka mig på ett blogginlägg, i vilken jag ska vara mer övertydlig än vad Tony Benn var. Jag ska uppehålla mig vid hur de västerländska värderingarna tett sig, enligt mitt sätt att betrakta min samtid, i praktiken under min livstid. 8 jan 1944 till slutet av november 2015. I väntan på inlägget kan alla meditera över Tony Benns kritik av västvärldens behandling av barnen i Irak.

  6. Alma-Lena skriver:

    Alltså Tony Benn visar på sådant som är totalsjukt och fel, men det går ju emot de västerländska värderingarna. Att gå emot sina värderingar är väl då i så fall vad som skulle kritiseras inte själva värderingarna och sedan är det ju inte sant att västvärlden ensam står för all ondska på jorden. Det är för enögt och det hjälper inte att detta enda ögat är vidöppet, det blir ändå skevt.

    Vad är fel med demokrati, jämlikhet mellan män och kvinnor, multikultur, humana straff, barnens rättigheter m.m? Detta är ju värderingarna. Det stora felet är att handla i motsats till dessa värderingar.

  7. Leopold Holtter skriver:

    Vad är en kulturs sanna väsen, de vackra orden eller den praktik som kulturen ägnar sig åt? Jag har nog för det mesta utgått från att om praktiken och orden står i motsättning till varandra då är det praktiken som visar på sanningen.

  8. Alma-Lena skriver:

    Så sant, men värderingarna är inte fel på, det är praktiken. Men inte ens praktiken är alltid fel, vi har trots allt demokrati och relativt jämlikt mellan könen. Barnen har det bra i Sverige, i jämförelse med många andra länder. Vår välfärdsstat är att föredra framför Nordkoreas osv. Jag håller naturligtvis med om att det finns usla praktiker, men det är inte hela sanningen.

Kommentera

