Det var länge sedan!

Kvällsmonolog

Vem är du som möter mig i diket

Som håller mina lemmar samman
i ett blodigt ekorrhjul?

När jag blir till som grodrom
i det gröna vattnet
räknar du mina celler
och jag överlever

tråden tunnas ut
slits sönder efter hand
och brister som ett öga
tre dagar efter döden

men du håller mig om smärtan
som man håller om en dunmjuk fågelkropp

Vem är du som bäddar alla kistor
med halm från övergivna lador?

Jag ruttnar i din åsyn

men du samlar mina nerver
runt en pinne
och rätar ut min kropp i rocken

En dikt ur diktsamlingen ”Ett rum för natten” av Ingela Strandberg utgiven av Bra Lyrik 1984

One Response to Det var länge sedan!

Kommentera

