Det fick bli en insändare också!

Stängda gränser till jul?

Jag är oerhört förundrad över regeringens krav på snabba resultat. Den 23 oktober meddelade regeringen och delar av oppositionen, att de enats om striktare regler för asylpolitiken. Tillfälliga uppehållstillstånd med undantag för ensamkommande barn och familjer. Skärpta regler för anhöriginvandring för att nämna några exempel. Besluten gav tydligen inte några snabba resultat, för den 24 november meddelar regeringen, att de skärper asylpolitiken ytterligare.
Nu gäller tillfälliga uppehållstillstånd för alla, till och med för ensamkommande barn. Kvotflyktingar är tydligen undantagna och ytterligare skärpning av anhöriginvandringen. De ensamkommande barnens ålder skall tydligen fastställas med vetenskapligt tvivelaktiga metoder. Vad jag förstår finns det inget som talar för snabbare effekt av det här beslutet jämfört med det tidigare från oktober. Därför ställer jag mig frågan, kommer regeringen att stänga gränserna till jul?

Leopold Holtter

Bjuråker

Insändaren var införd i Hudiksvalls Tidning (HT) och Ljusdals Posten (LjP). Kanske också i andra Hälsingetidningar.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

11 kommentarer till Det fick bli en insändare också!

  1. Alma-Lena skriver:

    Tips: skicka samma text till dina riksdagsledamöter, de från ditt län.

  2. Andreas Holmberg skriver:

    Bra fråga – och kommer vi att få se en massa uteliggande flyktingar till jul? ”Ty det fanns icke rum för dem i härbärget”.

    Bra du skickade in till tidningarna också. Tack för att du fortsätter skriva och engagera dej. Själv bloggade jag bara, sent omsider, http://andraget.blogspot.se/2015/11/vad-ska-man-saga-om-flyktingpolitiken.html men det är ju fortfarande tidningarna folk LÄSER. Men jag känner att jag behöver integreras mer med fler.

    Återkommer i HT om Downs-frågan (vidskepelse nr 2) och sen är det ju inte fel att koppla till flyktingfrågan igen inför jul (vidskepelse nr 3? jfr Strindbergs ”En ovälkommen”). Men vidskepelse nr 1 – i insändartidsordning – var den akutaste för mej personligen just nu eftersom en mej närstående inte längre tror sej vara ”riktig” tjej/kille.

  3. Leopold Holtter skriver:

    Alma-Lena, insändare har gått till länets riksdagsmän, med en uppmaning att agera mot regeringens orättfärdiga politik. Tack för tipset. Trots mångårig erfarenhet av partipolitiskt arbete på skilda nivåer, glömmer jag alltför ofta bort direktkanalen till våra förtroendevalda.

  4. Leopold Holtter skriver:

    Tack för krönikan, Thorsten! Den var slagkraftig!

  5. Leopold Holtter skriver:

    Andreas, jag skrev ett meddelande till dig och uttryckte uppskattning över din insändare. Jag ringde också, men jag vet inte om din dotter gav dig hälsningen att du skulle ringa. Insändaren var en modig handling, på en helt annan nivå än min insändare.

  6. Andreas Holmberg skriver:

    Jo Leo, jag såg och gladdes över hälsningen; du hade ju en sån där kul app som glider omkring som en spelbricka på displayen och jag tänkte svara men råkade fippla bort dej när nån ringde. Tack i a f ! (Nä, dotra mi måste ha glömt, men min kära dotter är hon ändå).

    Sen är det svårt att gradera mod och sånt finns ju i de sämsta kretsar; modigast är kanske nån terrorist som törs spränga sej själv i luften (skulle aldrig våga!) eller fan själv som vågade göra uppror mot vår Herre. Men feghet är ingen dygd, det förstås.

  7. Leopold Holtter skriver:

    Oavsett vad, så anser jag att din insändare var en modig handling!
    Det är min upplevelse och den står jag för. 🙂

  8. Thorsten Schütte skriver:

    Nu blir jag nyfiken på Andreas’ insändare. Finns det länk dit?

  9. Thorsten Schütte skriver:

    Tack för länken. Sannerligen ingen enkel frågeställning, skomakaren Thorsten stannar vid sin läst och vågar sig inte på att vara domare över äktheten i upplevelsen att vara född i fel kropp. Som aspergare är det för mig understundom så att jag känner mig vara född in i fel värld i stället…

Kommentera

