Läs Håkan Sunnlidens blogg!

För ett antal år sedan hjälpte jag Lena Funge, Kh i Bjuråker-Norrbo församling, att leda en studiecirkel som studerade Apostlagärningarna med en del nedslag i Paulus brev. En mycket givande cirkel, men det jag minns bäst från den tiden är, att jag vid flera tillfällen råkade slå på Kanal 10, just när Håkan Sunnliden hade sina regelbundna föreläsningar kring Galaterbrevet. Jag var helt fascinerad och jag hoppas, att något lite fastnade i ryggmärgen. Självklart letade jag en eventuell blogg och till min glädje hittade jag ”Håkan Sunnlidens blogg.” Jag ska inte försöka mig på att recensera innehållet, utan nöja mig med att säga, att den har betytt oerhört mycket för min kristna utveckling. Inspirerad av Sunnlidens tankar försökte jag intressera några personer i min omgivning här i Bjuråker-Norrbo, utan resultat. Att jag hamnat hos Katolska kyrkan skall inte Håkan lastas för, annat än att han störde på ett positivt sätt mitt tänkande. Däremot kan jag säga, att Håkan starkt bidrog till att jag tog steget till Frimodig kyrka, före senaste kyrkovalet. I Frimodig kyrka mötte jag på många goda förkunnare. Ta åt er, ni vet vilka ni är!

Jag upplever att Håkan Sunnliden den senaste tiden har hittat en mycket positivt och trosvisst tonfall. Fråga mig inte efter konkreta bevis, utan det är min känsla. Håkan Sunnliden är en mycket viktig röst i det pågående samtalet, som säkert många redan lyssnar till, men ännu fler skulle inte skada. Jag har ett förslag till ansvariga för bloggportalen Dagens Kyrka, att byta ut min blogg ”Tankar i natten” mot ”Håkan Sunnlidens blogg” Håkan har mycket mer att tillföra det svenskkyrkliga samtalet än vad min blogg för närvarande kan tillföra. Nu när Katolska kyrkan går in i Barmhärtighetens jubelår, är det nog ingen överdrift att tro, att min blogg inte kommer att handla så mycket om inomkyrklig samtal och debatt, som inlägg med mer, till synes, politiskt innehåll.

Det får bli som det vill. Jag har svårt att planera mina inlägg, men det är alltid bra att ha en viljeriktning. Jag har gett mitt förslag. Ett förslag som känns, för min del, rätt och riktig!

Återigen, läs Håkan Sunnlidens blogg!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 Responses to Läs Håkan Sunnlidens blogg!

  1. Jonas Nilsson skriver:

    Snyggt pass men pucken kommer nog tillbaka! Ett välsignat jubelår i Jesu namn!

  2. David Lundh skriver:

    Lyssna till Håkan Sunnlidens ”alla” bibelförklaringar från Värnamo kyrka här: http://www.varnamopastorat.se/bibelforklaring/
    Glad Advent!

Kommentera

