Tänk om, Magdalena

Jag stödjer det öppna brevet. Jag vet, inte av egna erfarenheter, men av otaliga berättelser om den kamp föräldrar måste föra mot myndigheter för att få stöd.

Sofija Pedersen Videke

Öppet brev till finansminister Magdalena Andersson

Kära Magdalena,

när min andre son föddes blev det inte alls som jag tänkt. Istället för att titta på första avsnittet av Barnmorskorna blev det ett katastrofsnitt och ett barn som inte andades själv sina första tio minuter. Vi vet inte varför men vi vet resultatet, en CP-skada. Hur många gånger efter det har jag inte tänkt: Tänk om… Tänk om vi åkt in när jag ville, istället för att lyssna på uppmaningen att stanna hemma när jag ringde BB…

Men ikväll tänker jag istället: Tänk om vi haft längre till sjukhuset. Tänk om vi inte haft bil och hade behövt vänta på taxi. Tänk om syrebristen varat längre, tänk om hjärnskadan blivit värre.

Då hade vi varit drabbade, när du aviserade nedskärningarna i assistansersättningen. Den ersättning som ska ge bl a hjärnskadade rätt till det liv vi andra lever.
Nu är vi i…

View original post 730 fler ord

Kommentera

