Vad har flyktingarna gjort för ont i Tyskland?

Jag har skrivit om det tidigare, att små notiser kan vara upplysande, men också bidra till många frågor eller rent av enbart stora frågetecken.

För en stund sen satt jag och slöbläddrade i dagens HT och upptäckte en notis från TT, som undgått mig vid morgonkaffet. Den korta notisen avslutades med följande:

”Angela Merkel har blivit skarpare i tonen mot flyktingarna för att hantera ett ökande missnöje inom CDU.” 

Jag kan inte påminna mig, att jag noterat i nyhetsflödet, att flyktingar i Tyskland betett så illa mot CDU, att Merkel måste bli skarp i tonen mot flyktingarna i landet. Kan någon bättre informerad upplysa en okunnig?

Frågan är, ifall någon inte förstått den. Vad har flyktingarna i Tyskland gjort CDU för ont, att Merkel måste skärpa tonen mot dem? För mig, som tydligen missat nyheten om vad som hänt, verkar det som en kollektiv skuldsättning.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

8 kommentarer till Vad har flyktingarna gjort för ont i Tyskland?

  1. Alma-Lena skriver:

    Flyktingar har måhända betett sig oartigt mot lokala partifunktionärer? Kanske har de lekt med mobilen medan CDU are hållit tal? Har de, trots upprepade tillsägelser, vägrat ta av sig mössan inomhus? Ja, det finns många orsaker att bli lite skarp i tonen. Hoppas de nu börjar bete sig mer hyfsat så Merkel kan gå tillbaka till att vara den enda europeiska politikern med ryggrad.

  2. Staffanw skriver:

    Men ändå, ingår bara svart och vitt i din färgpalett?
    Tyskland, och Merkel har gjort ojämförligt mest för flyktingarna i Europa.Tillsammans med Sverige. Men endast för den obotligt naive saknas gränser för godheten. Det behövs inte mycket innan svarta penseln kommer fram.

  3. Leopold Holtter skriver:

    Staffan, som vanligt visar du att du inte förstår skriven text. Läs inlägget en gång till och t o m du borde upptäcka att det är TT:s ordval, som jag frågar kring.
    Se hur Alma-Lena här ovan förstått det jag skrivit.

    Du är som den döve mannen i historien som tillverkar ett yxskaft och ser en granne komma. Den döve mannen tänker; ”Han frågar säkert vad jag gör och då svarar jag yxskaft.” grannen kommer och säger ”goddag.” Den döve mannen svarar ”yxskaft!”

    Alla är vi väl alla ibland som den döve mannen, men du verkar ha gjort det till en livsstil.Åtminstone på min blogg.

    Nu har du fått ett svar och samtalet behöver inte fortsätta i den här tråden. Kom igen när du svarar på det jag skriver.

  4. Staffanw skriver:

    Tack för ditt ”svar”. Enkelt och förutsägbart.

  5. Thorsten Schütte skriver:

    För att placera mig någonstans mellan Staffanw och Leopold: Om inte EU hade fullständigt abdikerat från tanken om solidaritet mellan länderna och lämnat Sverige, Tyskland och Österrike i sticket hade knappast den svenska och tyska regeringen gjort de med rätta kritiserade krumbukterna i flyktingfrågan!

  6. Leopold Holtter skriver:

    Thorsten, du har låtit Staffanw rikta uppmärksamheten bort från det jag skrev.
    Jag reagerade på ett märkligt ordval i notisen från TT. …blivit skarpare i tonen mot flyktingarna…

    Jag hade inga andra baktankar än att fråga, vad hade flyktingarna gjort för att förtjäna ett skarpare tonfall riktad mot sig?

  7. Thorsten Schütte skriver:

    Ja, ordvalet hos TT är något konstigt och återspeglar inte riktigt den balansgång som Merkel gick på partikongressen, där hon i stort sett fick stöd och stod upp för sin i jämförelse generösa linje i flyktingfrågan. Inte att jag är en fan av Merkel precis, politiskt står vi långt ifrån varandra. Men bland de andra politiska dvärgarna i Europa blir hon i jämförelsen en jätte.

  8. Markku skriver:

    Så klart har dom gjort sig förtjänt att få en utskällning, dom är ju för många. Vilken statschef som helst kan bli nervös av sådant.Vad skall väljarna säga nästa gång?

Kommentera

