Inte behöver jag någonsin fly hals över huvud från trygga Bjuråker! Eller…?

Ofta sitter jag, bildlikt. med tummen i mun och undrar storögt hur regeringens och majoriteten av riksdagsledamöters världsbild egentligen ser ut? När väpnade Daeshsoldater gav de kristna i Mosul valet: Konvertera, betala extra skatt eller dö! Då skulle de hotade, enligt makten, ledarskribenter och köksbordsvänner av ordning, de kristna lugnt packat sina väskor och plockat fram ID-handlingar och sen lämnat stan under ordnade former. Många kanske upptäckte att de inte hade giltiga pass eller andra ID-handlingar. Det är väl inget problem enligt riksdagsmajoriteten. Det är väl bara att vattenkamma håret och ta på sig gåbortkostymen och gå till närmsta polisstation och fixa ett pass! Så skulle våra riksdagsledamöter, ledarskribenter och köksbordsvänner av ordning göra. Så beter sig civiliserade människor! Eftersom det är så lätt att i en hast fixa en ID-handling, då måste det ju enligt riksdagsmajoriteten, logiskt innebära att alla asylsökande utan ID-handlingar kastat dem i havet av ren illvilja.  Alla som protesterar är bara naiva och behöver inte tas på allvar!

Riksdagsmajoritetens världsbild är minst sagt märklig!

Nu till rubriken för inlägget! Om Bjuråker skulle drabbas samma öde som Mosul, då skulle jag få stora problem. Jag har ett ogiltigt pass och ett körkort, som inte gäller som ID-handling, har jag fått veta av en besserwisser. Nu blir goda råd dyra. Mordiska soldater står på tröskeln. Hur ska jag ta mig till Hudiksvall och polisstationen för att fixa pass? Tillåter soldaterna att jag tar bilen? Går bussen från Friggesund eller Delsbo? Fungerar alla samhällsfunktionerna i Hudiksvall? Verkar inte troligt. Jag får nog ta med mig det jag orkar bära och dra och hoppas att soldaterna inte ångrar sig och skjuter! Vid en given tidpunkt under min flykt får jag höra det försmädliga: ”Komma här och komma! Inga ID-handlingar, men mobilen den fick du med dig! Erkänn, du har kastat dina ID-handlingar och vi hör på dialekten, att du inte kommer från Bjuråker. Tyvärr, sök dig till ett annat land eller så får det bli Turkiet!”

Jag tror att jag efter helgerna ser till att skaffa mig en giltig ID-handling och hoppas att jag inte behöver dra före det.

Johanna Jönsson säger det bättre än jag:

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer till Inte behöver jag någonsin fly hals över huvud från trygga Bjuråker! Eller…?

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Helt riktigt, Leo! Jag fick frispel i lördags kväll när jag i bilen hörde dagens-eko-programledaren gaffla om att Sverige hade ”drabbats hårt av flyktingkatastrofen”. (Skojar han?, tänkte jag). Nä, det fortsattes i samma stil – regeringens agenda förklarades av Fredrik Furtenbach vara ”kidnappad” p.g.a. flyktingsituationen (kidnappad av flyktingarna? undrade jag).

    En annan sak är att lördagsintervjun med Malmös kommunalråd Katrin Stjernfeldt Jammeh – tror jag hon heter var tänkvärd. Hon var mot ID-kontroller mellan Köpenhamn och Malmö fast kanske mest för de infödda skåningarnas skull (som att ha sånt mellan Stockholm och Uppsala sa hon).

  2. Leopold Holtter skriver:

    Utvecklingen kan få den mest förhärdade förtvivlad och jag tillhör inte den gruppen. Jag är ända in i märgen förtvivlad och frustrerad!

  3. Alma-Lena skriver:

    Så sant, käre Leo och Andreas. Jag skulel garanterat ha flytt med ogiltigt pass och jag äger inget annat ID-kort än körkortet. Jag skulle säkert också glömma det jag ser det så här, behöver du fly hinner du inte fixa pass. Behöver du inte fly utan vill infiltrera eller terrorisera har du mäktiga nätverk som fixa fina ID-handlingar åt dig. Korkhjärnor och stenhjärtan verkar administrera Sveriges flyktingpolitik just nu.

  4. Peter T skriver:

    Heder åt de två partier i riksdagen som tycker att asylrätten åsidosätts.
    Det ska kommas ihåg 2018.

  5. Leopold Holtter skriver:

    Ja, mitt minne sträcker sig fortfarande några år fram i tiden! Hoppas jag! 😉

  6. Alma-Lena skriver:

    En sak jag märkt när jag gjort diverse ”tester” om partisympatier är att om man kryssar i att frågor om invandring och migration är viktiga stoppas man in i SD-påsen. Jag ser till min glädje att vi är fler som tycker det är avgörande för hur rösterna faller på valdagen. För mig är det just därför att dessa frågor är viktiga som det är otänkbart att rösta på SD och de flesta partier som nu huserar i riksdagen.

Kommentera

