Lilian Sjölund, årets ledarskribent 2015!

Under året har jag ofta känt stort missmod, när jag sett hur den politiska utvecklingen slirat i väg när det gäller synen på flyktingar och deras behov av skydd. Under hösten har missmodet närmast utvecklats till en allvarlig depression.  Jag tror inte att jag överdriver, när jag hävdar, att en av de viktigaste rösterna i den offentliga debatten, som motverkat att jag trillat ner i ett svart hål, är Lilian Sjölund, ledarskribent på Hudiksvalls tidning (HT), där jag möter henne till morgonkaffet.

Med en saklig och sträv röst, förklarar hon hur den värld ser ut, som skapat flyktingsituationen och vad som krävs av oss av medmänsklighet. Det finns inte ett uns av sentimentalitet i det Lilian Sjölund skriver. Däremot mängder av empati! Där andra ledarskribenter vacklat i sina åsikter eller rent av är på full språng bort från det en gång ansett, har Lilian Sjölund stått pall och inte vacklat. Det finns mycket mer att säga, men som en slutknorr kan jag säga att Lilian Sjölund ingår i min privata Hall of fame av Rekorderliga fruntimmer! Ni vet de där barska kvinnorna, som gestaltas i film och litteratur. Kvinnorna som inte räds överheten eller inte ens drar sig att gå till rätta med vår Herre! De kvinnorna finns i vår vardag och jag är övertygad om att de flesta har minst ett rekorderligt fruntimmer i sin närhet.

När vi ser hur riksdagsmajoriteten vill skicka signaler till omvärlden, att allt tal om vår solidariska inställning bara är ljug och båg, då visar Lilian Sjölund på de folkliga krafternas signaler till omvärlden: Tro på oss, inte på makten! I en ledare den 24 december, Julevangeliet år 2015, (rubriken i papperstidningen) skriver Lilian Sjölund bl a (nu blir det ett långt citat):

”För julen handlar för många om att ge och i år är många beredda att ge av sin tid. Hela hösten har präglats av hur civilsamhället ställt sig upp som en man (eller kvinna) och kavlat upp ärmarna. Aldrig någonsin har jag sett en sådan aktivitet hos nära vänner, ytliga bekanta och helt okända. Efterlysningar av allt från skridskohjälmar till sängkläder har präglat Facebook-flödet.
Sjuksköterskor har ryckt ut på sin lediga tid och plåstrat om och tröstat nyanlända. Vissa har till och med åkt till den grekiska ön Lesbos för att rädda den som räddas kan från att drunkna på Medelhavet. Andra har verkat i den mylla de står och delar med sig av det vi alla har: Svenska språket. Bokcirklar och språkkaféer från söder till norr.
En präst öppnar prästgårdens alla rum för flyktingar. En politiker som gillar att laga mat bjuder hem den som behöver sällskap på julafton.”

Jag är övertygad om Lilian Sjölund skildrar den sanna svenska signalen till omvärlden!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

One Response to Lilian Sjölund, årets ledarskribent 2015!

  1. Alma-Lena skriver:

    Du har naturligtvis rätt i att den rätta signalen kommer från oss, folket, och inte från våra fega ledare.

Kommentera

