Hur fundamentalistisk är jag numera, på en skala?

När jag i dag deltog i mässan i Jesu Hjärtas kapell i Sörforsa, slog en tanke mig, när vi läste den Nicenska trosbekännelsen, att det var länge sen jag känt ett behov att försvara mig mot påstådd fundamentalism. Kan det vara så, att det är sammanhanget som avgör graden av fundamentalism? När jag fram till april tillhörde Svenska kyrkan, då var det lätt att stämplas som fundamentalist, när jag bokstavligt trodde på trosbekännelsen. Det var inte, som man kunde tro, människor utanför Svenska kyrkan som kallade mig fundamentalist, utan det vanliga var att det var präster och biskopar i SvK som drämde till med anklagelsen. Självfallet riktade sig anklagelsen inte direkt till mig personligen, den betydelsen har inte min blogg. Det var mer fråga om att den riktning jag tillhörde fick påpekanden om fundamentalism eller att vara trospoliser.

Jag ska inte förlänga inlägget i onödan. Jag har i det stora hela samma åsikter i dag, när jag lämnat Svenska kyrkan (f o m igår betalar jag inte längre någon medlemsavgift), då tillhörde jag tydligen de konservativa fundamentalistiska skarorna inom Svenska kyrkan. Nu till min undran: Räknas jag, som tillhörig Katolska kyrkan, de fundamentalistiska skarorna inom den globala kristenheten?

För snart ett år sedan skrev jag ett inlägg, det sista i ämnet vad jag kan minnas: ”Jag undrar om biskop Arborelius skulle kalla mig för fundamentalistisk extremist.”

Ta inlägget som ett av mina minnen från 2015! (Det kommer kanske några till.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 Responses to Hur fundamentalistisk är jag numera, på en skala?

  1. Sigrid L skriver:

    Om nån skulle skälla mig för fundamentalist skulle jag svara;: Det kommer an på vad fundamentet är. Det tror jag att du också kan säga. Våra åsikter i detta fallet är nog rätt lika.
    Med båda fötterna på fundamentet!

  2. Leopold Holtter skriver:

    Helt rätt, Sigrid. Jag är tvehågsen till uttrycket eftersom begreppet fått en negativ betydelse.
    Visst är jag fundamentalist i dess mer ursprungliga betydelse.

  3. Thorsten Schütte skriver:

    För mig betyder ordet fundamentalist inte att man tar trosbekännelsen bokstavligt (det gör jag också), men att man tar hela Bibeln bokstavligt, även de texter som aldrig var avsedda att tolkas bokstavligt, såsom skapelseberättelsen. Den visar att universum är skapat av Gud och inte befolkat av halvgudar och mystiska väsen, men den är inte en fysikalisk-kosmologisk-biologisk redogörelse hur det gick till detalj Det paradoxala är att fundamentalism är en modern företeelse, kyrkofäderna var inga fundamentalister. Och både kristna och muslimska fundamentalister använder ju den moderna informationsteknologin skickligt.

  4. Gunvor Vennberg skriver:

    Jag känner igen upplevelsen. Skönt att nu stå i ett sammanhang där jag både passar in och kan växa i tro utan att bli mer och mer alienerad.

  5. Marie Fredin skriver:

    Jag tycker vi kristna ska återtaga den ursprungliga meningen med ordet fundamentalist (den ursprungliga, grundläggande kristna läran, ”Kyrios Christis!”) och därmed vara stolta fundamentalister! Vi måste lära oss att vi har rätt att definiera oss själva!

  6. Rebella undrar skriver:

    För att citera Ulla Gudmundson apropå konvertiterna på Berget och den inriktning verksamheten på Berget fått de senaste åren:

    Katolicismen är så stor så stor
    större än du nånsin tror

    där ”du” väl är konvertiten som är förälskad i det som den ser, och inte är medveten om att den nya kärleken är så mycket annat än vad hen är medveten om.

    I den mån du kan räknas som fundamentalist – det får du bedöma själv, som du noterar används ordet på rätt olika sätt – är det alltså inte såsom tillhörig Katolska kyrkan.

Kommentera

