Nu är vi där igen. En myndighet avgör vad kristen tro innebär!

Alldeles nyss läste jag en artikel i Dagen skriven av Elisabeth Sandlund om hur konvertiter riskerar att bli offer för en skärpt flykting- och asylpolitik. Ett kort citat ur artikeln:

”De senaste veckorna har Dagen berättat om två av alla aktuella fall. Abdulwahid Sadiqi i Junsele var kristen redan när han kom till Sverige – men Migrationsverket tror inte på hans dopintyg från Afghanistan.
Hans landsman Kazem Rezane i Föllinge mötte Jesus under asylprocessen – men Migrationsverket tror inte att han är kristen ”på riktigt”. Ortens kyrkoherde görs till lögnare när hennes intyg om att Kazem inte bluffar avvisas.”

Det är inte lite en flykting ska tänka på. Inte bara, att ha sett till att ha giltiga ID-handlingar, vilket enligt regeringen inte kan vara någon svårighet att skaffa sig. Om viljan finns! Nu kan också myndigheten avgöra om dopbevis från Afghanistan är trovärdiga eller om människors möte med Jesus under asylprocessen är trovärdig. Vilken kompetens har Migrationsverket att avgöra hur vägen till kristen tro kan vara?

När jag för drygt 20 år sedan, efter att ha varit ateist i ca 30 år, över en natt blev troende kristen, var jag i den lyckliga situationen, att jag slapp förklara för en myndighet, hur trovärdig min omvändelse var. Jag skulle nog haft stora svårigheter att beskriva hur min nyfunna kristna var beskaffad. Jag slapp förklara för en misstroende myndighetsperson, utan jag mötte enbart nyblivna kristna syskon, som inte ifrågasatte, utan bara gladde sig. Säkert finns det människor som efter långa studier inser att de är kristna, men det plötsliga mötet med Jesus är inte något unikt, utan jag har mött många som upplevt något liknande som jag.

Det kan inte vara rimligt, att människor utan erfarenheter eller kunskaper om hur omvändelseprocesser kan se ut, ska ha rätten att avgöra halten i människors tro.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 Responses to Nu är vi där igen. En myndighet avgör vad kristen tro innebär!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Vi hade ett liknande fall i vår församling, Eddie:
    http://www.sandaren.se/nyhet/nytt-konvertitfall-engagerar-vasterasforsamling
    Till slut fick han uppehållstillstånd efter att vår pastor Bengt har kämpat för honom som ett lejon. Fattar inte, hur Migrationsverket fungerar. När jag var ny i Sverige och frågades av mitt tyska släkt hur Sverige var svarade jag: fantastiskt, allting fungerar utom två singulariteter: SJ och Invandrarverket. Det var då, nu är det utöver järnvägen och Migrationsverket en mängd andra institutioner som har förfallit…

  2. Leopold Holtter skriver:

    Till viss del förstår jag tjänstemännen på Migrationsverket. Man måste ha mött Jesus för att kunna förstå!
    Sen är det också så, att det många institutioner som drabbats av systemkollaps och det helt utan någon som helst samband med antalet asylsökande.

  3. Peter T skriver:

    Om nristen tro på något sätt kan hänföras till asylskäl så beror det på att det skulle göra konvertiten skyddsvärd.
    Tror migrationsverket att de som konvertiten behöver skyddas ifrån att dessa bryr sig om vad migratipnsverket tycker eller ens frågar migrationsverket?
    Individen är skyddsvärd om det föreligger en hotbild för att konvertiten uppfattas slm kristen av det potentiella hotet.
    Tycker migrationsverket att den shiamuslimske som nyss avttats i Saudiarabien inte hade skyddsvärde eller han bara skulle hållit tyst i en muslimskt land där det rimligen inte borde funnits någon hotbild?
    Skulle den karln kunnat få asyl i Sverige? Han hade ju med de senaste veckans historia i backspgeln definitivt asylskäl. Verifiera processen med verkliga fallstudier istället för nuvarande biologiska försöksplanering som man aldrig lär sig av.

Kommentera

