Det som finns i dagens politiska påsar har hämtats ur historiens överfulla säckar!

I går, den 10 januari, såg jag en dokumentär i SvT. Dokumentären hette Taikon och var mycket sevärd. Jag kom på mig, att sitta och bildlikt kryssa av företeelser och åsikter från 60-talet med bäring på dagens situation och debatt. I mitt inlägg tar jag upp några av kryssen. Jag tror inte att någon samhällsintresserad av dagens debatt och europeiska verklighet, inte förstår vilka samband jag upptäckte när jag satt där i TV-fåtöljen och tittade. Det var också intressant, att få påminnelser från mitt första decennium, som politiskt aktiv samhällsmedborgare. Jag fyllde 20 år 1964.

Nu till några av guldkornen, som känns förvånansvärt aktuella!

Katarina Taikon påpekar, i programmet, den obehagliga sanningen, att efter 2:.a världskriget tog skilda länder emot offer från koncentrationslägren, men icke någon rom, dem vill man överhuvudtaget inte hjälpa! (Mellan åren 1914-1954 rådde det ut-och inreseförbud för Romer i Sverige. Min anmärkning)

1969 söker 47 franska romer asyl i Sverige. Katarina Taikon tillsammans med andra anser att de är politiska flyktingar. Hon säger vid en demonstration: ”Vi vet och ingen kan säga att de inte vet, att dessa människor är förföljda på grund av sin härkomst, förvägrade skolor, bostäder och arbete. Ni måste fatta detta. Det är er plikt att begripa detta!” *

I samband med diskussionen om dessa 47 Romer skulle få stanna i landet säger Olof Palme: ”Vi orkar inte ta emot, på en gång, alltför många zigenare. Vi får ha en, vad man kallar, reglerad invandring.” *

Beslutet blir att de 47 romerna inte får stanna och på mindre en vecka måste de lämna landet. En reporter frågar Katarina Taikon, ”Vart ska de här familjerna ta vägen?” Katarina Taikon svarar: ”De förpassas till danska gränsen. Där får de inte stanna, utan de förpassas till tyska gränsen. Där får de uppehålla sig i 24 timmar. I Frankrike får de befinna sig i 2 timmar på varje plats. De vet inte vart de ska ta vägen någonstans. De har inte någonstans att ta vägen.” *

Det är faktiskt så, att vi förstår dagens verklighet, om vi tar till oss de historiska erfarenheterna. Inget nytt under solen eller ondskan arbetar oförtrutet i alla tider!

Programmet är tillgängligt till söndag 17 januari. Se programmet och upptäck era egna aha-upplevelser

* Citaten är nog inte helt korrekta. Ljudet i min dator är urusel och min hörsel är inte stort bättre. Det är bäst ni ser programmet, då blir det mer korrekt.

http://www.svtplay.se/video/5765318/taikon

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer till Det som finns i dagens politiska påsar har hämtats ur historiens överfulla säckar!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Dyster, men korrekt analys, Leopold! Men just när man vill ge upp hoppet snubblar man på inlägg som det här:
    http://vlt.se/asikt/debatt/1.3442476-sluta-att-tala-om-flyktingkris
    Sedan är, i vanlig ordning, de flesta kommentarerna inte särskilt uppbyggliga!

  2. Leopold Holtter skriver:

    Tack för att du delar goda inlägg. Den här gången var det dubbelt glädjande, att få läsa vännen Agnetas goda inlägg.

Kommentera

