En kort militärstrategisk fråga

Läser i DN en artikel som hävdar, som en skrämmande nyhet, förmodar jag, att Ryssland rustar upp med nya karnvapenförband med udden riktad mot väst. Jag fick återigen orsak att leta fram bilder jag har i min dator som visar placeringen av Natobaser runt Ryssland. Som vän av intellektuell hederlighet, undrar jag, åt vilket håll har, alla dessa baser, udden riktad mot?

Kan det inte tänkas vara så att Ryssland svarar, med militär logik, på ett reellt uppfattat hot?

Jag bara undrar, men det är med undringar, att de på något sätt visar på den frågandes åsikt. Och så är det i mitt fall. Jag känner mig inte övertygad, trots alla påståenden om fredliga avsikter, att Nato inte har en militär strategi, som reellt hotar Ryssland.

Jag har hämtat bilden här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

