Flummigt värre i Nacka församling

Egentligen är jag väl inte mannen att ha åsikter om Svenska kyrkan, men ibland är jag som den gamla pensionerade stinsen. Ni vet: ”Här kommer ett tåg, Det skiter jag i. Här kommer ett tåg till. Den skiter jag också i”
Stinsen och jag kan inte helt hålla oss ifrån att stå på perrongen och se på det som passerar! 😉

KRISTEN OPINION

I senaste numret Kyrkans tidning (21/1) berättas om Nacka församling och ett rött tält. I detta röda tält samlas kvinnor för att mötas i ”det kvinnliga”. Aha, tänker läsaren: ännu en könssegregerande praktik av det slag som numera uppstår dagligen i Europa på badhus och bussar? Och ännu ett bidrag till en essentialistisk och polariserad syn på kön?

I artikeln framgår att en av initiativtagarna till detta röda tält är kyrkopolitikern Ann Gripenlöf i Nacka församling. Gripenlöf är socialdemokrat och innehar uppdrag inom såväl partiet som Svenska kyrkan. Hennes engagemang i Svenska kyrkan startade för några år sedan när socialdemokraternas gruppledare i Nacka församling och ordförande i kyrkorådet frågade om Gripenlöf inte ville vara med och engagera sig i kyrkofullmäktige. På detta svarade Gripenlöf:

” – Jag har alltid varit intresserad av existentiella frågor men hade tidigare ingen direkt relation till Svenska kyrkan”

Gripenlöf är dock inte bara kyrkopolitiker, en inkomstkälla är…

View original post 343 fler ord

3 Responses to Flummigt värre i Nacka församling

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Jag har svårt att förstå denna vurm på tidigare liv och reinkarnation som sticker upp både här och där. Det räcker gott för mig med en sejour här på jorden, sedan vill jag komma vidare 🙂

  2. Leopold Holtter skriver:

    Jag har också svårt att förstå, eftersom kristenheten har en väl utformad lära och inom kyrkans lära finns inte plats för reinkarnation.

  3. Alma-Lena skriver:

    Kristus har rivit ner skiljemuren mellan oss och detta projekt förstärker världens dikotomi mellan man och kvinna trots att vi nu är ett i Kristus. Kyrkan är en del av Guds rike, inte världen även om kyrkohistorien haft svårt att se just dikotomin man och kvinna som ett avslutat kapitel. Eftersom kyrkan tillhör Guds rike behöver vi inte heller magiska riter för vi har den Heliga Andes nåde- och tjänstegåvor.

    Detta ogenomtänkta projekt bör skrotas omedelbart och med detta projekt kan man lägga ner gympa och andra meditationsformer än kristen meditation. Varför ska en kyrka syssla med sådant? Vi ska bygga Guds rike och det finns andra som jobbar med gympa och hälsosam mat. men bara kyrkan bygger Guds rike. Bäst var detta tema i länken: ”Du är lärjungen”- vi är Jesu lärjungar och vi har ingen anledning att gå tillbaka till ondskefulla strukturer från tiden före Jesu död och uppståndelse.

Kommentera

