En något ilsken julbetraktelse!

Jag tänkte leta en artikel i Dagen och råkade få syn på en information att Tuulikki Koivunen Bylund skrivit en debattartikel om rätten till dödshjälp.http://www.dagen.se/biskop-emeritus-debatterar-f%C3%B6r-d%C3%B6dshj%C3%A4lp-1.681145 Jag hinner inte skriva ett genomtänkt inlägg så här på stört, så jag rebloggar ett inlägg från julen 2008.
Inlägget är inte direkt kopplad till innehållet i den debattartikel som biskop em Koivunen Bylund tillsammans med andra skrivit. Men tro mig frågan kommer att vidgas när det blir aktuellt för beslut och glöm alla eventuella löften om att det, i längden, blir frivilligt för vårdpersonalen att ställa upp på önskemål om dödshjälp.

Tankar i natten

Hade jag inte råkat läsa om biskop Antje Jackeléns synpunkter i Dagen om kyrkans roll i dödshjälpsdebatten, hade jag nog missat att justitiekansler Göran Lambertz i en debattartikel i Expressen hävdar åsikten att religionen skall hållas borta från dödshjälpsdebatten. Jag har sen snart 30 år ingen större vana att läsa vare sig Expressen eller Aftonbladet, men den här debattartikeln var det intressant att ta del av.

Det finns all anledning att lyfta på bägge ögonbrynen, när Göran Lambertz hävdar att religionen skall hållas borta från dödshjälpsdebatten. För vad säger karln egentligen? Religioner är inte något fritt svävande företeelser i samhället, utan det är ju människor som är bärare av religiösa föreställningar. Det Göran Lambertz säger i klartext är, att jag som kristen skall hålla käft, när dödshjälpsdebatten är på dagordningen. Med vilken rätt kan Lambertz avgöra att han, men inte jag skall ha rätt att delta i en viktig samhällsdebatt? Vore det…

View original post 842 fler ord

11 kommentarer till En något ilsken julbetraktelse!

  1. Rebella undrar skriver:

    Sällar mig till dig och till Theodor Kallifatides.
    http://kallifatides.bloggo.nu/Ge-oss-var-dagliga-dod/
    Aspekten att begära att någon annan ska hjälpa till med att åstadkomma ens död berörs sällan, men jag tycker den är väsentlig.

  2. SigtidL skriver:

    Jag undrar om det ens blir möjligt för mig att ha åsikter om dödshjälp eller icke dödshjälp. Ättestupan kommer, på ett eller annat sätt.

  3. Marie Fredin skriver:

    Detta är värt att kämpa för, nämligen rätten att leva hela sitt liv, tills döden inträder. Vi har inte fått bestämma när vi föds och får gåvan, livet, att förvalta tills döden inträder.
    Ingen människa som är svårt sjuk, döende, vill ha svåra smärtor, vill må illa, vill ha klåda, vara ensam, vara rädd. Detta kan man med en bra palliativ vård (mera forskning behövs förstås alltid, bättre kan det alltid bli) få hjälp med. Det är livshjälp man behöver inte dödshjälp!
    Vad händer med sjukvårdspersonals omsorgsansvar om man tvingas deltaga i dödande???
    Jag finner det oerhört skrämmande att en biskop (emeritus) förordar
    dödshjälp istället för livshjälp!

  4. Rebella undrar skriver:

    Och jag tycker hemskt illa om argumentationen i artikeln. Just att den palliativa vårdens resurser används som ett argument.

  5. Leopold Holtter skriver:

    En helt korrekt konstaterande. Vore det inte bättre att ta kamp för en bättre palliativ vård?

  6. Thorsten Schütte skriver:

    Den bäste vaccineringen mot dödshjälp är inte att kväva diskussionen, men att så trovärdigt som det bara går visa att alla har rätt till och får en palliativ vård värd namnet där smärt- och ångestlindring prioriteras före allting annat, vilket bl a kan innebära att man ger morfindoser som ökar risken för andningsstillestånd något, men som tar höjd för att verkligen ta bort smärtan.

  7. Andreas Holmberg skriver:

    Bra skrivet, Leo! Det här måste bevakas noga.

    Men jag är lite mer optimistisk än du när det gäller just samvetsfriheten. För här tror jag – om aktiv dödshjälp skulle införas – att vi kan få fler med på tåget än i abortdebatten. Det är nog många, många fler än kristna eller allmänt religiösa som har synpunkter på den här utvecklingen, inte minst inom vården, jfr t.ex. Ann-Charlotte Martéus tydliga artiklar i Expressen.

    (Jfr Sydeuropa – och må vara att Frankrike tar ihjäl foster med Downs syndrom ända till det som skulle ha varit födelsen, men i gengäld har personalen faktiskt samvetsfrihet och kan avstå).

  8. Andreas Holmberg skriver:

    Kanske de många kristna arbetarna inom vården också vågar tala ut tydligare i den här frågan än i abortfrågan? Dessutom talar själva arbetsmarknadssituationen (i o f s också vad gäller barnmorskor!) för att även människor med samvete måste få fortsätta ge sitt bidrag till att lösa vårdsituationen. (Om vi nu inte avlivar så många att behovet av vård minskar dramatiskt, förstås).

  9. Leopold Holtter skriver:

    Andreas, du är nog långsiktigt för optimistisk! Du och jag har ju erfarenheter av hur löften om samvetsfrihet använts i Svenska kyrkan.

  10. Alma-Lena skriver:

    Helt rätt Leo! Jag hörde Koivunen-Bylund i radion i morse och blev så arg. För det första är väl resurser det sista vi ska ta upp i debatten om dödshjälp. det billigaste är naturligtvis att avliva alla över 65, eller när de nu går i pension, så fort de tas in på sjukhus.

    Ruggigt dåliga argument i artikeln och i radion från Koivunen-Bylund. Har nyss haft det tvivelaktiga nöjet att följa näras cancerdöd och smärtlindring finns, den är kanske dyr, men den finns. Livets slutskede kan bli vackert med rätt vård. Se till att alla får god palliativ vård i stället för att bearbeta människors dödsångest med debattknep som leder till ättestupor och utrensning av olönsamma individer.

  11. Leopold Holtter skriver:

    Vi är helt eniga Alma-Lena!

Kommentera

