Hur rimligt är det att världens förföljda kristna uttryckt önskemål, att Svenska kyrkan skall tiga om förföljelserna?

I ett blogginlägg på Svenska kyrkans hemsida hävdar biskop Johan Tyberg i ett svar på kommentarer: ”Flera företrädare för kristna i olika länder såsom Kina och i mellanöstern har bett om att vi inte meddelar vad vi gör i samarbete med dem, eftersom det förvärrar deras situation. Det är vad jag redovisar i bloggtexten. Jag har inte sagt att vi inte ska berätta ATT kyrkan gör något, inte heller ATT kristna förföljs. Jag vill bemöta den naivitet som vill att kyrkan ska redovisa VAD man gör. Och misstron att, om detta inte redovisas görs troligen inget.”

Här glider biskopen lite på sanningen. Jag har ingenstans läst eller på något annat sätt tagit del av krav på att Svenska kyrkan skall redovisa vilka möten den har med förföljda kristna i vare sig i Kina eller Syrien. Jag tror inte att biskopen kan plocka fram ett enda citat från någon seriös debattör, som kräver att Svenska kyrkan redovisar sina möten med representanter för pressade kristna kyrkor runt om i världen. Jag för min del skrev en insändare i HT sommaren 2014, där jag frågade om biskoparna tagit semester samtidigt. Orsaken till frågan var den tystnad jag upplevde, när uppgifterna att de kristna fördrivits från Mosul. Jag frågade inte efter några protokoll från hemliga möten, utan jag önskade då och önskar nu, att kristenheten i Sverige kraftfullt fördömer förföljelserna av kristna i bl a Syrien och Irak. De reaktioner jag upplevt, kan inte ens med bästa vilja kallas kraftfulla eller tydliga. Svenska kyrkan hänvisar till påstådd tyst diplomati (hur de nu kan tänkas se ut i IS-kontrollerade områden), som skulle ta skada av alltför tydliga ställningstaganden mot förföljelserna. Vad jag kan förstå, så anser Svenska kyrkan, att ett instämmande i att förföljelserna mot kristna i Syrien och Irak övergått i ett folkmord, skulle försvåra de kristnas situation.

Jag länkar till tre inlägg som är mycket tydliga i sin frågor om vad Svenska kyrkan gör och krav på SvK borde göra.

Nuri Kino: ”Anslut er till Kampen!”
C
arolina Johansson i bloggen Rambling thoughts: ”Folkmord”
A
nnika Borg i Barometern: ”Pudla, Svenska kyrkan”

Jag är fullt medveten om att det finns fler röster, men de här tre rösterna är de jag ofta, med stort förtroende, lyssnar till. Jag kan uppmana alla att läsa och ni kommer att inse, att Svenska kyrkan försöker styra diskussionen att handla om andra frågor än vad det egentligen gäller. Att höja rösten mot förföljelsen av våra kristna syskon i Syrien och Irak. Extremisterna i IS vill skapa ett område som är kristenfritt!

Vi kristna i Sverige kan kanske inte stoppa utvecklingen, men vi kan åtminstone se till att våra kristna systrar och bröder inte utplånas i tysthet!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer till Hur rimligt är det att världens förföljda kristna uttryckt önskemål, att Svenska kyrkan skall tiga om förföljelserna?

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Läste det här på signum a propos EU-parlamentets beslut om folkmordskonstaterande:
    ”Initiativtagare var svensken Lars Adaktusson (KD). Tillsammans med Bodil Valero (MP), som också undertecknade resolutionsförslaget från början, är han ett undantag i svensk politik.”, se http://signum.se/solidaritet-som-narcissism-om-svenska-politikers-ointresse-for-folkmord/
    vilket var balsam för själen för mig som miljöpartist, efter all besvikelse om skärpningen av asylreglerna.
    Med denna lilla ljusglimt börjar jag min surf- och kommentarsfasta.

  2. Peter T skriver:

    Svenska kyrkan verkar ha så svårt för allt i världen som är specifikt kristet.
    Världens största kyrka som inte talar om det specifikt kristna?
    Världens största kyrka som talar så lte om det specifikt kristna att knappt någon längre tror att det är en kristen kyrka?

    Det som ni har gjort för mina minsta, det har ni också gjort för mig.
    Har SvK talat så tyst om Jesus i ”tyst diplomati” att ingen därigenom hört talas om Honom?
    Det skulle vara en rätt skruvad tolkning av ”Gör alla folk till lärjungar…”

Kommentera

