Hur går det med det där katolska VII?

Att gå in i nya sammanhang innebär att ta del av andra traditioner än de man varit van i sitt tidigare sammanhang. Som jag berättat i några inlägg, så har min ansökan att bli upptagen i Katolska kyrkans gemenskap inneburit nya insikter. Den största utmaningen, har under de här månaderna, varit synen på Jungfru Maria. Det var också den enskilda fråga jag fick flest varningar om av mina vänner. Jag har redovisat att jag omfattar vördnaden för Maria med allt större känsla av förundran.

Nu innebär inte steget in nya sammanhang enbart nya insikter, utan kanske än viktigare, nya erfarenheter av ny praktik, att visa min tro på. Sen jag senast skrev har jag haft förmånen att upptäcka Rosenkransen. Att be Rosenkransen är en enorm fördjupning av tron. Jag har under fastan bett Rosenkransen minst en gång varje dag, ofta har det blivit flera. Med hjälp av Rosenkransen kan jag vandra i min tro genom att reflektera över de heliga mysterierna, de glädjerika mysterierna, de smärtorika mysterierna och de ärorika mysterierna. Under en vecka blir hela evangeliet en levande realitet!

Rosenkransen är också helt suverän, när jag vill be förböner för vänner, familj eller förföljda kristna i världen. Rosenkransen ger förutsättningar att tänka genom varje bön. Dels är det upprepningen av ”Hell Maria och Fader vår” men också att Rosenkransen tar sin tid. Jag upplever att, äntligen har jag fått instrumentet, för få lite ordning och reda i mitt böneliv. Det har inte varit alltför hävligt under åren jag varit kristen.

Jag kan helhjärtat rekommendera alla, att ta hjälp av Rosenkransen. Ni kommer inte att bli besvikna!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 Responses to Hur går det med det där katolska VII?

  1. Peter T skriver:

    Det är bönen och att regelbundet ta sig tid för bön som är det viktiga.
    Alla hjälpmedel är tillåtna.
    För mig innebar tidebönerna en stor förbättring.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Du har helt rätt, Peter!

Kommentera

