Jag får ofta känslan, att det inte är jag som söker orden, utan det är orden som söker mig!

Häromdagen fick jag ögonen på ”Om Kristi efterföljelse” av Thomas á Kempis. Insåg att boken nästan fallit i glömska. Nå, hursomhelst jag hann knappast öppna boken förrän jag fick mig en tankeställare! I dag, när jag skulle rensa mitt skrivbord och ställa in högen av läst böcker i bokhyllan, då hittade jag nederst i bokhögen ”Den svenska bönboken” från 1933. Eller rättare sagt den språkligt reviderade bönboken från 1933. Utgiven på Artos förlag 1988. Jag slog upp dagens andaktstext och kan ni förstå, också den texten talade till mig!

”Låt oss be om oberoende av det världsliga:
Min Gud, lär mig att vara nöjd med vad du ger, bara du ger mig ett hjärta, som är stilla och förnöjt, då det betänker, att det ju äger dig själv, o Herre. Låter du mig förlora världslig rikedom, så håll mig vid gott mod och visa mig, att jag har nog och mer än nog i dig,du levande Gud. Gör mig fri att från att i hemlighet hålla fast vid ägodelarna. Om du ser, att jag ändå har något dolt begär, bränn bort det, o Gud.Ty döden väntar och dess bitterhet är stor nog, utan att jag håller fast vid det jordiska. Hör mig, milde Herre Gud. Amen.
Bogatzky

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 Responses to Jag får ofta känslan, att det inte är jag som söker orden, utan det är orden som söker mig!

  1. andersEnilsson skriver:

    Tomas a Kempis är en av de medeltida som jag en gång läste mer som filosof än som teolog. Jag minns hans skrift ”Om Guds existens” som jag på något sätt fick att härledas till Platons idévärld där vägen ut ur skuggriket på något sätt besvarade teodiceproblematiken. Jag minns inte längre hur jag fick det att gå ihop, men min fascination för den medeltida filosofin och idévärlden består.

  2. Markku skriver:

    Rubriken är en psykologisk sanning. Lyckade formuleringar landar i oss, som om dom vore våran egna tankar, fast vi inte visste det i förväg. Om dom är bättre än våran egna och vi kan identifiera oss med dom, då lyfter dom oss till en nivå som vi annars hade inte kunnat nå.Tacksamhet och avund som följd.

Kommentera

