Jag hade nästan glömt Harry Martinsson. Jag skäms verkligen!

Jag kan inte skryta med att jag äger ett stort bibliotek, men ändå kan jag fortfarande göra fynd, när jag lite begrundande letar något att läsa. Jag letar ungefär med samma känsla, som jag ibland gör, när jag öppnar kylskåpsdörren och undrar vad jag egentligen är sugen på. Nått är det, men vad? Jag lärde mig för många år sedan, att det i grunden rörde sig om ett sug efter något salt. Jag tror fler kan ha den känslan ibland.

I dag stod jag vid bokhyllan och insåg plötsligt att det just var Harry Martinsson som var saltet jag led brist på! Jag har under eftermiddagen läst dikter ur diktsamlingen ”Ur de tusen dikternas bok” utgiven på Bra Lyrik 1986. Som vanligt, var det några dikter, som på något sätt talade direkt till mig, bl. a den här:

Att se sitt eget liv som rösen av sten,
som fjäril och moln,
är människans sammansatta styrka.
Inlevelsen är hennes sanna väg.
Insikten hennes fjärran mål.

Träd växer upp och väntar i tusen år.
En fjärils ålder följer sommargräsens liv.
Molnets skönhet färdas fram
på himmelen sin visningsstund.
En timmas vind och det är borta.

Att resa med sin tanke i tid och rum
det är att låna sig en vingbredd,
utspänd över åren.
Inbillningshavets vingslag
över år som annars flyr
förvägrade.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer till Jag hade nästan glömt Harry Martinsson. Jag skäms verkligen!

  1. Markku Hirn skriver:

    Poeten säger det på sitt sätt men vetenskapen om livet och tiden har sin egen poesi.

    Livet i oss i varje individ är 600 miljoner år gammal och äldsta atomer i kroppen, som är bärare av livet, är 13 miljarder år gamla.

    När vi dör, kommer dom tåligaste atomer som utgjorde våran kropp att existera i olika kombinationer hundratals miljarder år.

    Vi är medresenärer i evighet.

  2. Leopold Holtter skriver:

    En bra beskrivning av att vi tillhör evigheten!

  3. Markku Hirn skriver:

    Rättelse. Livet på jorden är 3600 miljoner år gammalt och inte ”bara” 600.

Kommentera

