Ett något osäkert sätt att hitta i Bibeln

Jag har ofta haft anledning att berätta för min omgivning, att jag sällan vet exakt var något står i Bibeln. Jag brukar få nöja mig med att säga: ”Jag har för mig att det står någonstans i Bibeln att…eller står det inte någonstans i Bibeln att…?” Har jag en kunnig samtalspartner brukar det lösa sig, men lika ofta får vi byta samtalsämne eller söka andra Bibelreferenser. I går var det en sån dag. Jag satt i min ensamhet och kom att tänka på ett Pauluscitat eller det jag trodde var ett Pauluscitat. Jag visste att någonstans bland Paulus brev fanns citatet, men det kändes lite jobbigt att i kvällens sena timme börja läsa alla Paulus brev. Bäst jag satt och funderade, slog det mig! Citatet finns längst upp till höger på en högersida! Det var jag helt övertygad om! Tanken att leta upp citatet blev med ens mer överkomligt. Slog upp Bibeln och började läsa längst upp till höger på högersidorna av Paulus brev. Och se där, jag hittade vad jag sökte exakt där jag mindes att texten stod!

”På den grunden kan man bygga med guld, silver eller ädelstenar, träd gräs eller halm, och det ska visa sig hur var och en har byggt. Den dagen skall avslöja det, ty den kommer med eld, och elden skall pröva vad vars och ens arbete är värt. Den vars byggnad består skall få lön. Den vars verk brinner ner skall bli utan. Själv skall han dock räddas, men som ur eld.” (Första Korintherbrevet 3:12-15)

För mig som tenderar, trots de bästa ambitioner, att alltför lätt ägna mig åt byggen i halm, kändes Paulus ord, när jag läste dem för många år sedan, på något sätt förhoppningsfulla. Trots mina halmbyggen skulle jag kunna bli räddad, men som ur eld och det må vara så! Texten grep tag, såpass att mitt synminne registrerade, var på sidan jag läst Paulus ord.

Det textavsnitt jag citerar föregås av Paulus förklaring om vad den nödvändiga grunden är, på vilken vi ska bygga vårt livsverk.

”Tack vare den nåd Gud har gett mig har jag som en klok byggmästare lagt en grund som någon annan bygger vidare på. Men var och en måste tänka på hur han bygger. Ingen kan lägga en annan grund än den som redan finns, och den är Jesus Kristus.”

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer till Ett något osäkert sätt att hitta i Bibeln

  1. Alma-Lena skriver:

    På bibeln.se kan man söka på citat och hitta rätt ställe. Jag lärde mig det alldeles nyss och har därför de flesta bibelställen någorlunda i huvet, men den tjänsten kan också visa hur ofta ett ord finns i Bibeln till exempel, så alla har nytta av den tjänsten.

  2. Rebellas andra skriver:

    Haha ja, så där finns ju en del som funkar! Det märker man när man pluggar, människor som letar i skallen och säger ”det stod längst ner på en vänstersida”… mitt minne funkar inte alls så.

    Liksom Alma-Lena rekommenderar jag bibeln.se:s sökfunktion. Kräver förvisso att det man söker antingen har något mer udda ord som man kommer ihåg, eller att man minns ordagrant citat om ett par ord i följd.

  3. Leopold Holtter skriver:

    Synminnet om var texter finns, försämras med åren. Så har det åtminstone gjort för mig.

Kommentera

