Kristen Trosbekännelse: Korset

I min ungdom befann jag mig två läsår på Sundsvalls högre allmänna läroverk. Jag kom inte längre än 1:a ring. Ingenting att skryta om och jag gör det inte heller.
Ett av åren hade vi en lärare i svenska som hävdade lite föraktfullt att Edith Södergran var en diktare för unga studenter. I den meningen är jag fortfarande den student jag aldrig blev eller så är, vilket är mer troligt, Södergran även en diktare för ålderstigna gubbar!

Rambling thoughts

Det har utkommit ett mastodontverk med svensk poesi, hundratals sidor, tre band, Nina Lekander recenserade det under rubriken ‘Från gammal runskrift till Athena Farrokhzad’ i Expressen. Här.

Recensionen fick mig att fundera kring poesi, och så kastas jag tillbaka till min ungdom och till Edith Södergran. Vet inte om man läser henne idag så som vi gjorde, men jag var en gång i mitt liv så präglad av henne att jag inte ens stördes av att en vän lite avfärdande sade till mig: ‘Du är en sådan där person som läser Edith Södergran’.

Nu söker jag mig tillbaka till hennes version av en kristen trosbekännelse.

Kristen trosbekännelse

Lyckan är icke, vad vi drömma om,
lyckan är icke natten, den vi minnas,
lyckan är icke i vår längtans sång.

Lyckan är något, som vi aldrig velat,
lyckan är något, som vi svårt förstå,
lyckan är korset, som blev rest för alla.

View original post 185 fler ord

2 kommentarer till Kristen Trosbekännelse: Korset

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Fin dikt, Leo!

  2. Leopold Holtter skriver:

    Ja, Edith Södergrans texter berör. Hon och Elmer Diktonius har följt mig hela mitt vuxna liv.

Kommentera

