21 juni 2016, en skammens dag!

Följ mig tillbaka till mitt 50-tal. Nånstans till åren direkt efter 1954. Då, alldeles före tonåren, blev jag mer och mer politiskt intresserad. Till stor del påhejad av min mamma, som kanske inte alltid var alltför sofistikerad i sina analyser. ”USA är en gangsterstat!” var en av de sanningar jag växte upp med. Nu var det väl inte det jag skulle fördjupa mig i, utan jag ville påminna om en del av de berättelser som mötte mig under åren före tonåren, men också efteråt. Ja, ända till den dag som i dag är. Jag minns hur fascinerad jag var över berättelserna om hur människor på flykt i efterkrigets kaos, efterlyste borttappade släktingar. Det kunde röra sig om barn som sökte föräldrar eller föräldrar som sökte sina barn eller vilken släkting som helst. Röda Korset och andra organisationer bistod de sökande med hjälp och det kändes oerhört förvånande hur ofta de här organisationerna faktiskt lyckades spåra, mitt i all kaos, alla dessa eftersökta släktingar! Ofta innebar upphittandet, att Röda Korset fick meddela släktingar, den sorgliga nyheten, att de efterlysta var döda. Avlidna av skilda orsaker. Men lika ofta kunde jag glädja mig åt, att berättelserna slutade lyckligt! Släktingar upphittades! Föräldrar fick krama om sina barn! Det hände, att jag i smyg grät av rörelse! (Självfallet i smyg, inte kunde en tuff liten gosse gråta av rörelse offentligt!) Vad jag kan minnas, var det helt naturligt att äkta makar, barn, far och morföräldrar fick återförenas! Om min minnesbild är fel, påpeka det gärna, för jag kan inte för mitt liv påminna mig, att staten krävde ekonomiska garantier för återföreningarna.

I dag har riksdagens majoritet fattat ett beslut, som i grunden bryter med tidigare praxis. Alla vet var de saknade familjemedlemmarna befinner sig och ändå får inte familjerna glädjas. För riksdagens majoritet har äktenskapet i sig inget självständigt värde, vare sig praktiskt eller moraliskt.  Tidsbegränsade uppehållstillstånd, istället för permanenta. Regler som försvårar familjeåterföreningar och en hel del annat, men för att inte kollra bort mig i det nya regelverket och på så sätt bidrar till en felaktig diskussion, så tar jag hjälp av en kunnig person, Anne Ramberg, generalsekreterare för Sveriges advokatsamfund. Så här skrev hon i ett blogginlägg, ”En humanitär appell till Riksdagens ledamöter.” Läs inlägget och ni förstår varför jag och många andra är upprörda. Jag undrar också, vilka remissinstanser stödjer sig regeringen på?

Riksdagen har fattat det skamliga beslutet. Inga argument hjälpte, vare sig från opinionen eller remissinstanser. Riksdagsmajoriteten står där, skamlöst självgoda med sitt beslut! Riksdagens skam blir inte mindre av att det tydligen var Björn Söder, SD som klubbade beslutet! Det säger något om det politiska klimatet i vår riksdag. Den politiska kartan förskjuts!

Den som lever tillräckligt länge får räkna med stora förändringar i det politiska samhällsklimatet! Inte alltid till det bättre!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer till 21 juni 2016, en skammens dag!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Medhåll till fullo. Är i alla fall glad över de fyra tvärtänkarna i MP och Birgitta Olsson i L som gick mot partilinjen. Det är långt mellan gångerna jag har samma uppfattning som Centern, men nu blev det så.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Jag bore ha nämnt de fyra från MP och Birgitta Olsson. Bra att du påminde!

  3. Peter T skriver:

    5 individer i riksdagen med civilkurage och två partier med humanitär heder.
    Kryssa individ eller välja partisedel nästa riksdagsval?

  4. Leopold Holtter skriver:

    För min egen del kommer asylpolitiken att vara den helt avgörande frågan hur jag lägger min röst.

Kommentera

