Marias berättelse till Heliga Birgitta, om sin upptagning till himlen

Låt mig inleda med att jag fullt ut tror, att Heliga Birgitta återger Marias berättelse korrekt. Det var så det gick till! Berättelsen är hämtad ur Ebba Witt-Brattströms sammanställning av Heliga Birgittas uppenebarelser i boken, I dig blev den store Guden en liten pilt. Jag köpte boken som e-bok.

På sidan 114 berättar Guds moder till Heliga Birgitta:

”När sedan mitt livslopp fullbordats, upplyfte min Son min själ – ty hon är kroppens härskarinna – till en förnämligare plats hos sin gudom i himmelen än övriga. Därefter upplyfte han min kropp, så att ingen skapad kropp är så nära Gud som min. Se huru mycket min Son älskat min själ och kropp! Det finns visserligen några, som av illvillighet förneka att jag är upptagen till himmelen med kropp och själ, och även några, därför att de ej veta bättre. Men detta är den säkraste sanning, att jag med kropp och själ är upptagen till gudomen.”

Den som tvivlar kan gå till uppenbarelseboken och där få bekräftelse på att Maria är i himlen till kropp och själ.

I morgon ska jag visa ett exempel på hur Jungfru Maria argumenterar med Djävulen om vem som äger en syndares själ. Tala om nåd!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

