Jomenvisst, jag är en stolt medlem av PK-folket!

I går delade jag en krönika på Facebook, skriven av Jan Guillou. I slutet av krönikan skrev han följande:

”Allt detta finner jag vara en politiskt korrekt linje. Och då har cirkeln slutits i uttryckets politiska resa.
Vi är tillbaka hundra år i tiden när politiskt korrekt betydde just detta, humanism, kunnighet och allmän anständighet.” Hela krönikan hittar ni här.

Jag vågar hävda, att humanism, kunnighet och allmän anständighet, är djupt rotad i den svenska folksjälen. I den meningen tillhör nog majoriteten av människorna i Sverige PK-folket, men uppfattningen delas inte av alla. Inte av alla i min nära omgivning, Bjuråkers socken, inte av alla i Sverige, inte av alla i Europa och självfallet inte av alla i världen. Rörelser och individer med skilda bakgrund och skilda målsättningar önskar på allehanda sätt rasera tilltron till humanism, kunnighet och framför allt allmän anständighet. Dessa krafter växer och det gäller för alla oss, som beskylls för att vara PK, att inte huka, utan stolt hävda vår vilja till anständighet.

Jag har ofta kritiserat Barack Obama för att mycket hårdhänt skilja på människor utanför USA och dem innanför. Ett mycket blodigt vi och dem-tankande, men i den interna debatten i USA, representerar Barack Obamas tal en human, kunnig och allmänt anständig ståndpunkt. Ståndpunkter som kanske blir hårt klämda i den kommande presidentvalskampanjen.

 

 

Jag vill passa på att rekommendera en läsning av Påve Franciskus tankar och varningar till oss alla som värnar om allmän anständighet, att inte låta oss dras in i en hatisk konflikt. Här.

Jag avslutar med Wolf Biermanns sång: Uppmuntran. Vi kan alla behöva en uppmuntran, för vi går mot en hård tid och vi får inte förhårdnas.

Uppmuntran

Nej, låt dig ej förhårdna
i denna hårda tid.
Dom alltför hårda brister,
dom alltför styva mister
sin vassa udd därvid.

Nej, låt dig ej förbittras
i denna bittra tid,
för grämelsen den bygger
ett galler runt omkring dig,
och makten klarar sig.

Nej, låt dig ej förskräckas
i denna skräckens tid.
Dom hoppas ju på detta,
att innan kampen börjat,
vi gett oss utan strid.

Nej, låt dig ej förbrukas,
men bruka väl din tid.
Nej, låt dig aldrig kuvas,
du stöder oss, vi stöder dig,
vi ger varandra liv.

Vi låter oss ej tystas
i denna tysta tid,
en dag ska marken grönska,
då står vi alla starka,
då är den här vår tid.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 kommentarer till Jomenvisst, jag är en stolt medlem av PK-folket!

  1. Rebellas andra skriver:

    Du länkar till en mycket bra text i Crux av Austen Ivereigh. Det är verkligen mycket bra att påven är tydlig i denna fråga. Det finns de som tycker att han är otydlig – det är de som önskar att han skulle vara hårdare mot islam och muslimerna. Men han vet att det vore dumt – liksom f.ö. bisp AA, äb AJ, rabbin Ute Steyer och ett par muslimska företrädare.
    http://www.dn.se/debatt/odesdigert-mota-terrorhot-med-upprop-till-kulturkamp/

    Bisp AA är nog inte den som gillar att sticka ut hakan. Det är säkert skönt att ha påven bakom ryggen här.

    Själv kämpar jag för att förstå kulturkampsreferensen. Har läst på Wikipedia och i NE, men hajar ändå inte riktigt. Är den begriplig för dig?

  2. Leopold Holtter skriver:

    Nej, jag förstår inte heller referensen till kulturkamp. Jag har i all enkelhet sen åtminstone 2007, när jag började blogga på wordpress, på olika sätt försökt argumentera för att inte se terrorismen som islams rätta ansikte.
    Jag träffade biskop Anders två gånger i helgen i Sörforsa. Verkligen tråkigt att vi inte kom att prata om det här vid kyrkluncherna efter mässorna. Vi snuddade bara som hastigast vid liknande frågor.
    Jag får kanske börja förbereda mig att gå i försvar om det blir angrepp på artikeln och biskop Anders. Vi verkar vara eniga.

    Det kanske blir en trevlig omväxling till diskussioner om Maria.😉 Det är också frågor som jag känner mig mer hemtam med.

  3. Rebellas andra skriver:

    Den diskussionen misstänker jag att du i så fall får föra med dina medkatoliker. Övriga kommer glatt att i första hand hoppa på äb AJ.

    I denna intervju med kyrkokansliets komm.chef knyter han ordet kulturkamp till påve Franciskus yttrande efter mordet på den franske prästen. (Länken bör funka i ett dygn eller två.)
    http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/kyrkans-kommunikationschef-om-kors-kampanjen?key=e8e0ec1267039fb335327b791c91e009&time=1470737353
    Jag har läst ett transkript i engelsk översättning av vad han sade på planet, och minns ingen referens till någon kulturkamp. Då återstår väl att tolka frasen som en nykonstruktion, med betydelsen ungefär ”kamp mellan muslimsk och kristen kultur”. Då blir det väl rimligt begripligt, tror jag? Det är nog bara jag som krånglar till det (folk känner väl inte till kulturkampf, och det hade jag inte heller gjort om jag inte snavat över någon artikel om det någonstans).

  4. Leopold Holtter skriver:

    Du har helt rätt med vilka jag får föra diskussionen. Jag har sett, lite varstans, att det finns kritik mot påve Franciskus och då också med all säkerhet även mot biskop Anders. I den inomkatolska diskussionen har jag ett personligt ansvar, vilket jag också, helt opåtalat, visat med mitt stöd till påve Franciskus.

  5. Rebellas andra skriver:

    Du upptäcker det väl utan mig, men här förklarar Sandlundskan begreppet kulturkamp. Det är vi tacksamma för.
    http://www.dagen.se/ledare/kors-runt-halsen-inte-kulturkamp-1.763793

  6. Thorsten Schütte skriver:

    är också PK med stolthet,i dess ursprungliga mening. Beteckningen har dock missbrukats som slagträ så mycket att den har blivit nästan oanvändbar i alla fall.

  7. Leopold Holtter skriver:

    Vi får försöka, att med gemensamma krafter, befria begreppet till sin ursprungliga betydelse!

Kommentera

