I dag, den 15 augusti, är det den salige Óscar Romeros födelsedag

Óscar Romero 15 augusti 1917 – (mördades) 24 mars 1980

Ärkebiskop Romero mördades, när han celebrerade mässan i ett litet kapell i San Salvador.

Ärkebiskop Romeros brott var, att han aktivt stödde de fattiga, förtryckta och marginaliserade människorna i El Salvador.

Dödsdomen verkställdes av en CIA-utbildad dödsskvadron.

Óscar Romero saligförklarades den 23 maj 2015.

Mer utförlig information hittar ni här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer till I dag, den 15 augusti, är det den salige Óscar Romeros födelsedag

  1. Rebellas andra skriver:

    ”Brottet” var väl också att han uppmuntrade de stridande att lägga ner vapnen – bägge sidor. Det gillar inte en regering, att en ärkebiskop står och säger så till ens soldater.

    Har fattat att Romero är närmast obegripligt stor i Sydamerika. Mirakel till helgonförklaring lär inte fattas – det behöver man inte tro på det där med helgon för att inse, det räcker fuller väl att många ber om hans förbön för att något helande som förefaller oförklarligt ska inträffa.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Du har helt rätt, Rebella. Att försöka medla innebär att ställa sig mellan de stridande parterna och rikta uppmaningar åt bägge håll.
    Den inställningen kan reta bägge parter, som gärna ser att medlaren väljer sida.

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Den 15 augusti är/var även den saliga Adelia Wänmans (min förebedjande mormors) födelsedag. Jag antar att det ur romersk synvinkel är fritt fram att be henne – eller vilken död kristen som helst – om förbön, eftersom folk ju för att någon ska bli helgonförklarad måste be personen om förbön innan den har blivit helgonförklarad. Det kan väl då alltså inte vara orätt att anropa någon som – ännu – inte blivit helgonförklarad av påven? Eller måste den åtminstone vara tillhörig påvens kyrka för att anses ha Guds öra och en chans att vara/bli helgon – eller för att åtminstone vara vänlig nog att efter döden svara på böner om förbön oavsett teologi om detta i livstiden? (Duger ens någon avliden ortodox munk från Gamla Valamo?).

    Jag försöker inte retas, bara helt uppriktigt förstå hur man egentligen som påvetrogen katolik ska tänka här. Sen delar jag Rebellas funderingar kring ett av kriterierna som väl i praktiken handlar om att helgonet in spe bör vara en populär person som många bett om förbön. Gjorde en liknande reflexion kring Tanzania-missionären Rune Perssons redogörelse förra helgen för effekterna av att lovsjungande gå 7 varv runt lagården eller församlingshemmet, jfr Jerikos murar. För om miljoner kristna kör den varianten lär väl korna bli friska och styrelsen sams på åtminstone några platser, och skäms man för att redovisa besvikelserna kanske resultaten rent av ganska lätt börjar te sej imponerande.

    Usch, ibland låter jag verkligen som en usel skeptiker, även om jag tror på bönesvar och rent av på helgonens förbön ;o). Allt gott!

  4. Leopold Holtter skriver:

    Om du seriöst önskar få svar på dina frågor, då lär du ta kontakt med en katolsk präst. I motsats till t ex svenska kyrkan, så har Katolska kyrkan ett läroämbete. Jag tror att fader Damian i S:t Pauli katolska församling gärna skulle svara på dina frågor och också ta den debatt som du egentligen är ute efter.

  5. Rebellas andra skriver:

    Andreas, som jag förstår det brukar Katolska kyrkan säga att det finns många helgon vi inte känner till. De man helgonförklarar är bara de kyrkan s.a.s. intygar är helgon.

    På frågan huruvida icke-katoliker kan bli helgon misstänker jag att det korrekta svaret är ”det kan vi inte uttala oss om”.

  6. Leopold Holtter skriver:

    Ett viktigt påpekande Rebella. Självklart är det så, att inget helgon blir ett helgon först när Kyrkan identifierat dem som helgon. Ett helgon är ett helgon oavsett vad Kyrkan säger eller hur många människor som ber om deras förböner. Ett helgon kan vara fullständigt okänd för alla, utom för Gud.

    För en tid sedan läste jag om Sankta Rita, de omöjliga fallens helgon, som dog 22 maj 1457, men blev helgonförklarad först 24 maj 1900.

    Jag tror inte att helgon bara kan hittas inom den Katolska kyrkan, trots att ett viktigt kännetecken för helgonen är troheten mot Kyrkan. Rent allmänt kan man väl säga, att eftersom de protestantiska samfunden inte erkänner helgonens existens i himlen, då har jag ingen anledning att fundera över om jag exkluderar någon.

  7. Rebellas andra skriver:

    Helgon eller inte så kan jag inte föreställa mig att Gud skulle behandla Maximilian Kolbe annorlunda beroende på vilka kyrka Kolbe tillhörde eller om han bekände Marie obefläckade avlelse eller ej. Men jag är inte katolik, så tja.

  8. Leopold Holtter skriver:

    Ett helgon är ett helgon, oavsett vad vi anser. Jag gjorde bara en reflektion över att i alla berättelser om helgon jag läst de senaste åren, har funnits en gemensam del i berättelsen, att helgonet varit en trogen dotter eller son till Katolska kyrkan.
    Om sen protestanter är helgon eller blir identifierade som helgon, är en fråga jag i egentlig mening inte behöver ha en åsikt om. För jag vet av egna erfarenheter att det inte finns någon, för mig känd, protestantisk kyrka som bekänner helgon än mindre att vi kan be om deras förböner.

    Därför borde ingen protestant känna sig kränkt över att vi inte tillber något protestantiskt helgon. Om Svenska kyrkan eller EFS identifierar helgon, då ska jag ta mig en allvarlig funderare om jag skulle be om deras förböner.
    Vi kommer inte att få uppleva sådana identifieringar av helgon och då får frågan släppas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: