Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till

Den 14 augusti tog jag bilen och åkte från Bjuråker till Gävle för att delta i ett evangelisationsmöte på Stortorget anordnad av Sankt Pauli katolska församling i Gävle. Jag erbjöd fader Damian att avge ett kort vittnesmål om hur jag, för ett antal år sedan, återfick min kristna tro. Torgmötet var lika lyckad som förra året och till en början flöt mitt vittnesmål riktigt bra, men mitt i talet, dyker en tanke upp, som handlar om Jesus och Barabbas, som jag alldeles nyligen läst om hos Benedikt XVI. Jag vet inte om åhörarna märkte att jag svajade till och mumlade, något obegripligt i några sekunder, innan jag återfick tråden och kunde avsluta mitt vittnesmål.

(Innan jag fortsätter vill jag påpeka att Benedikt XVI inte ser Barabbas i första hand som en rövare, utan som en upprorsman. En alternativ Messiasgestalt. Jag har skrivit två bloggar om min tolkning av det som Benedikt XVI skrivit, Här och här.)

Under hemfärden, insåg jag att jag ofta med stor tacksamhet berättar om hur jag fick kallelsen den där vidunderliga 1 advent 1991. Däremot har jag inte med något större allvar funderat över hur det kom sig att jag, nästan omärkligt, miste min tro, där i början av 60-talet. För i egentligen är det ännu märkligare, att utan någon som helst andlig strid, bara tappa sin tro. Det tar några år innan jag mer medvetet konstaterar, lite förvånat – jag tror inte längre. Förändringen sker samtidigt som jag blir aktiv i SSU. Så här i eftwrhand, får jag nästan känslan av, att Gud tillåter mig att välja Barabbas. Inte som någon våldsam upprorsmakare , utan mer som en lugn reformist, ni vet: ”I höjden räddarn vi ej hälsa/ej gudar, furstar stå oss bi/Nej själva vilja vi oss frälsa/och samfälld skall vår räddning bli.”

Ni ska veta att jag satsade järnet på vår gemensamma befrielse. Mängder av aktiviteter, studiecirklar, projekt, torgmöten och demonstrationer. 1000-tals timmar på möten både politiska och fackliga. En hoper av skilda förtroendeuppdrag. Tränare för ett flicklag i ca 10 år! Jag skulle kunna göra listan hur lång som helst, men det får jag skriva om någon annan gång. Allteftersom åren gick växte ångesten och känslan – jag gör för lite! I desperation, nya satsningar! Till slut blev den mentala belastningen för stor. (Jag lever fortfarande med kvardröjande effekter av den mentala tröttheten). Jag får ge upp och inse att jag inte med egen kraft kan förändra något i grunden. Alla förebilder visade sig bara vara hägringar och falsk ideologi. Det är i den stunden, när jag lämnat alla förväntningar och drömmar om att med egen kraft, likt Barabbas, kunna bidra till mänsklighetens befrielse, då får jag erbjudandet den där 1 advent 1991!

Den stora insikten under hemfärden från Gävle var, att jag under alla de år jag satsat allt och upplevt mig som förlorare, var jag inte övergiven, utan Gud vandrade vid min sida och bara väntande på att jag skulle komma till insikt och då var han där! Vi är aldrig övergivna! Sen var det bara att börja försöka förstå vad jag upplevt och vad det innebar. Det har tagit lång tid och jag har oerhört mycket kvar att förstå, men nu vet jag att jag i alla fall inte är ensam!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer till Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till

  1. Rebellas andra skriver:

    Katoliker hållandes torgmöten med vittnesmål, som de värsta frikyrkonördar. Jag säger då det.

    Intressant, med BXVI:s syn på Barabbas. För John Dominic Crossan är det Johannes Döparen, som är den upphovsman som kontrasteras med Jesus. Får se om jag läser Ratzingers Jesusbok (böcker?) någon gång.

    Och mycket intressant livsberättelse. Tack för den.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Det finns en karismatisk inriktning inom Katolska kyrkan. Riktigt trevligt. Evangelium skall aktivt spridas!
    Jesusböckerna är tre.

  3. Rebellas andra skriver:

    Skulle vara ”upprorsman” förstås (men det fattade du nog).

  4. Leopold Holtter skriver:

    Jag förstod efter två läsningar!😉

Kommentera

