Helgonen vittnar om att Guds väldiga gärningar fortsätter genom historien

Jag rebloggar Bengt Malmgrens blogginlägg. Jag tänker så här, varför gå över ån efter vatten, när min hink är så liten!

Bengts Blogg

I mitt förra inlägg motiverade jag att den kristna tron tas emot av en gemenskap och att man inte kan se det skrivna Ordet helt isolerat från den gemenskap som tagit emot det och förvaltar det. Trons centrum är framförallt Jesus Kristus, det levande Ordet, inte en bok. Katoliker är dock överens med Anders Gerdmar om att Bibeln i sin helhet är Guds inspirerade ord.

Däremot är allt inte nedskrivet i Bibeln, det kan finnas element i traditionen som inte explicit uttrycks i Bibeln. Kriteriet på en genuin tradition är den inte motsägs av Bibeln, men kan ha visst stöd i bibeltexten och att den bär rik andlig frukt och att den prövad i den helige Andes ljus är helt i Evangeliets anda. Anders Gerdmar tycks avfärda all sådan tradition, men en sådan hållning är inte förenlig med den kristna gemenskapens troserfarenhet genom alla tider. Som jag skrev i förra inlägget så handlar…

View original post 1 594 fler ord

8 kommentarer till Helgonen vittnar om att Guds väldiga gärningar fortsätter genom historien

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Ja, Bengt förtjänar en eloge för sina insatser i den interkonfessionella dialogen. Mera sådant!

  2. Leopold Holtter skriver:

    Ja, Bengt är ett föredöme, när det gäller tonfall i samtal och diskussioner!

  3. Rebellas andra skriver:

    Verkligen. Om någon vill skapa ett större kristet diskussionsforum är övermoderatorn given (om han ställer upp, förstås).

  4. Leopold Holtter skriver:

    Du har helt rätt, Rebella. Om inte Bengt ställer upp bör frågan gå till dig!

  5. Rebellas andra skriver:

    Absolut inte! Jag är värdelös på sånt. Skärper mig ibland men är alldeles ofta på tok för klumpig.

  6. Leopold Holtter skriver:

    Okey, men du har samma lugna och sakliga tonfall, som Bengt, när du skriver!

  7. Rebellas andra skriver:

    Du har inte sett mig i en del diskussioner… jag har alldeles för hett temperament. Om vi säger så här: Bengt har fått moderera mig ibland (inte bara mig i de sammanhangen, men ändå). Och han har gjort rätt.

    Jag vet i princip hur man ska göra, men låter mig alltför ofta provoceras. Typ så.

  8. Leopold Holtter skriver:

    Jag litar på din självinsikt!

Kommentera

