Förnekande av svensk kultur, och beredvillighet att tona ner korset

Jag rekommenderar alla som är intresserade av diskussioner, debatter, samtal och dialog inom den kristna familjen, att läsa det här inlägget, men också andra inlägg av henne. Kort sagt, placera bloggen ”Rebellas andra” bland era favoriter.
Jag ska ta ett, kanske något långsökt minne, för att visa varför jag gillar bloggförfattarens inlägg. Jag kanske ofta har en helt annan uppfattning, men vadå?

För många år sedan var jag tillsammans med vän och såg en match mellan IFK Västerås och Västerås SK. Jag höll på VSK, men med den där distansen som man ofta har till lag som vi inte växt upp med. Det gick bra för VSK, men vid en frispark, sa jag till kompisen: ”IFK är oerhört giftiga vid fasta situationer!” Till min förvåning vänder sig en man som står framför mig och säger ilsket: ”Håller du på IFK din djävel?”
”Nej” svarade jag, ”men jag älskar fotboll!”
Tolka mitt minne som ni vill, men jag upplever att den har bäring i korsdiskussionen.

Rebellas andra

Medkänsla med andra människor, den djupgående insikten att de också är människor som delar samma villkor, är inget man hux flux tillämpar på hela mänskligheten. Tvärtom, man utökar det gradvis. Från familjen, klanen, gruppen, kan man sedan sträcka sig vidare till den som på något sätt betraktas som främling. Vi gör ett misstag i Sverige när vi i ett försök att inte diskriminera och vara lika ”goda” mot alla närmast försöker sudda ut den egna gruppen. Snarare tar vi då bort den identifiering som utgör grunden till att sen extrapolera till även andra människor.

Detta enligt författaren Dan Korn, som sade ungefär så på ett arrangemang kring hans då tämligen nysläppta bok ”Rasister är vi allihopa”. Boken innehåller inte mycket om detta, dock. Jag gav mig därför i kast med en liten skrift som Korn har släppt på Timbro – ”Svensk kultur som en förutsättning för integration” – som gav…

View original post 1 695 fler ord

4 kommentarer till Förnekande av svensk kultur, och beredvillighet att tona ner korset

  1. Rebellas andra skriver:

    Hihi. Du var tvungen till den brasklappen va, efter mitt sågande av Kroppens teologi😛 och mitt försvarande av abort… och…

  2. Leopold Holtter skriver:

    Nu förstår jag inte. Vilken brasklapp?

  3. Rebellas andra skriver:

    Att du rekommenderar mig, trots annan uppfattning i många frågor.

  4. Leopold Holtter skriver:

    Det är ingen brasklapp, utan mer ett uttryck för djup respekt. Då behövs inte enighet i allsköns frågor.

Kommentera

