Jag dristar mig till att citera ur Ignatiusbrevet till smyrnéerna

Citatet är hämtade ur boken ”De apostoliska fäderna” inledning , översättning och förklaring av Olof Andrén. Utgiven på Svenska Kyrkans Diakonistyrelsens Bokförlag 1967.

”Följen alla biskopen, liksom Kristus följer Fadern, och presbyteriet i apostlarnas ställe. Hållen diakonerna i vördnad såsom Guds bud. Ingen må utan biskopen göra något som rör kyrkan. Den eukaristi må anses giltig, som förrättas av biskopen eller den som han ger det i uppdrag åt. Där biskopen visar sig, där skall mängden vara, liksom den allmänneliga kyrkan finnes, där Kristus är. Det är icke tillåtet att utan biskope döpa eller hålla kärleksmåltid. Men det som han finner för gott är också behagligt inför Gud, för att allt vad han gör skall vara fast och säkert.
Det är vidare väl betänkt att nyktra till och att, medan vi ännu hava tid, omvända oss till Gud. Det är riktigt att erkänna Gud och biskopen. Den som ärar biskopen blir ärad av Gud. Den som gör något bakom biskopens rygg tjänar djävulen. Allt må nu rikligt komma eder till del i nåd, ty I ären värda det. I haven vederkvickt mig i allt, och Jesus Kristus eder; I älskaden mig både när jag var borta och närvarande. Gud må vedergälla eder, han för vars skull I utstån allt och skolen nå fram till honom.”

Ignatius dömdes till vilddjuren under Trajanus regering. För att lida sitt straff sändes han till Rom ända från Antiokia, där han var biskop. Under färden skrev han brev, kring  år 110, till olika församlingar.

För mig innebär Ignatius brev en bekräftelse på, att Kyrkan ända från sin begynnelse organiserade församlingarna kring en biskop. Också av den anledningen känner jag mig hemma i Katolska Kyrkan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer till Jag dristar mig till att citera ur Ignatiusbrevet till smyrnéerna

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Kan säkert ligga någonting i det. En fråga är dock hur mycket som skiljer en biskop på 100.talets från en biskop i dag.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Det har säkert betydelse om vilken kyrkas biskopar vi jämför med. Det finns inga likheter med Svenska kyrkans biskopar, som inte ens har rösträtt vid kyrkomötet.
    När det gäller Ortodoxa kyrkors och Katolska kyrkan finns stora likheter i synen på ämbetet.

  3. Peter T skriver:

    Ignatius återkommerr i sina brev om vikten av renlärighet och biskopen som garant för detta.
    Vi får komma ihåg att den undervisning som fanns på den tiden var brev och att knappast någon församling hade tillgång till de skrifter vi idag samlar i NT:

    Tyvärr visar historien att biskopar i alla kyrkogrenar ibland gått vilse i fråga om rätt lära eller rätt leverne.
    Men att bryta sina egna tankar om tron mot traditionen är både nyttigt och en viktig självrannsakan.

    Då jag inte är med i någon episkopal gren av kyrkan så får jag personligen förlita mig på kyrkofäderna för biskopliga råd. Ett nog så gott alternativ har det visat sig.

Kommentera

