De apostoliska fäderna ger goda råd i den dagsaktuella tiggeridebatten!

De senaste åren har vi alla upplevt hur så kallade EU-migranter, en försköning av verkligheten, för att slippa säga, att det oftast rör sig om romer från Rumänien och Bulgarien. Begreppet EU-migrant är så där lagom distanserande. Under samma tid har jag också personligen hört och också läst hur besserwissrar talat om för mig hur det egentligen ligger till: Tiggarna utanför ICA Delsbo, är inte fattiga, att de sitter där i kyla och värme är bara en täckmantel för kriminell verksamhet. Besserwissrarna har minsann sett, att varje tiggare inte har en egen bil, utan de verkar dela på bilar med andra. Vilket bevisar att de är organiserade. Ytterligare ”bevis” att de är organiserade är att det verkar som om varje tiggare inte själv går till banken och växlar sina mynt i kopparna till sedlar, utan de samordnar även den verksamheten. Jag undrar hur Hälsinglands Sparbank i Delsbo skulle uppleva, att det kom in ett gäng romer som vill växla pengar! Dyrt skulle det också bli!
Att de inte är fattiga, finns en mängd små tecken på. De har ofta mobiler, de är inte tacksamma om de blir erbjudna mat istället för pengar och ofta har de hela skor också! Det är inte bara en, som uppmanat mig att inte ge, för jag bidrar bara till att uppmuntra kriminell verksamhet.

Ni kan nog förstå, att jag blev glad sent i natt, när jag i ”De apostoliska fäderna” läste bl a följande:

”Gör det goda, och giv helhjärtat åt alla behövande av dina mödors frukt, såsom Gud skänker dig, utan att tveka åt vem du skall giva eller icke giva. Giv åt alla, ty Gud vill giva åt alla av sina gåvor. De som sålunda taga emot, skola avlägga räkenskap för Gud, varför de tagit emot och till vad. Ty de mottagare, som äro i nöd, skola ej dömas, men de som taga emot med hyckleri skola få sin dom. Den som giver är alltså utan skuld; såsom han av Herren fått fullgöra sin tjänst, så har han fullgjort den helhjärtat utan att överväga åt vem han skall giva eller ej. Denna riktigt fullgjorda tjänst blev alltså härlig i Guds ögon. Den som således tjänar i enfald skall leva för Gud. Håll nu dessa bud såsom jag talat till dig, så att din och din familjs bot befinnes ske i enfald och ditt hjärta må vara rent och obefläckat”

Citatet bekräftar det innerst inne visste, att jag inte skall lyssna på vare sig kristna eller andra besserwissrar, utan ge, utan baktankar! Citatet är hämtad ur Hermas´Herde. Delar av skriften är från slutet av 100-talet, men blev färdigställd kring år 150. Hela skriften finns i boken ”De apostoliska fäderna”Inledning , översättning och förklaring av Olof Andrén. Utgiven på Svenska Kyrkans Diakonistyrelsens Bokförlag 1967.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer till De apostoliska fäderna ger goda råd i den dagsaktuella tiggeridebatten!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Det är i linje med punkt 2 nedan🙂

    Det kristna livet enligt Leif G W

    Polisprofessorn Leif G W Persson har tre regler han vill skriva i pannan på alla brottsutredare. De duger bra för livet som kristen också:
    Regel 1: Gilla läget
    Detta tyder jag som: Gräv där du står, gräset är inte grönare på andra sidan staketet. Om Gud vill att du ska byta församling eller konvertera, då låter Han dig veta detta.
    Regel 2: Krångla inte till det i onödan
    Om du ser en tiggare utanför matbutiken låt dig då ledas av den enkla insikten att här är en människa i behov av hjälp. Krångla till det med resonemang om hemlandets ansvar och liknande – det kan du göra senare i samtal med vänner.
    Regel 3: Hata slumpen
    Om dina planer flera gånger går i stöpet på grund av olika händelser och omständigheter: Fundera på om Gud vill säga Dig någonting.

  2. Leopold Holtter skriver:

    En bra sammanfattning. Jag blundade med högra ögat när jag läste punkt 1.🙂

  3. Thorsten Schütte skriver:

    Jag utgår ifrån att Gud har låtit Dig veta. Och som konvertit har Du ett viktigt ansvar att sammanbinda, ej att sära. Vissa nykonvertiter, det må vara i tron, politiken eller vad som helst, är alldeles fulla i gasen för att bevisa att det är med på det nya till 110 %, och det blir jobbigt. Dit hör definitivt inte Du!

  4. Leopold Holtter skriver:

    Tack för det Thorsten. Jag har lyssnat till Bengt Malmgren i många år. Jag skrev till honom och tackade för att jag sluppit falla i nyentusiasmens fälla!

  5. Thorsten Schütte skriver:

    Bengt är en stjärna och förebild🙂

Kommentera

