Våra barn och andras ungar

I dag hände det som så ofta händer, när jag lufsar runt i Facebook. Jag stöter på information, som egentligen inte är alltför uppseendeväckande, utan mer bekräftar det jag anat eller rent av haft visshet om. Ändå märker jag hur hjärnan, verkligen rent bokstavligt, ältar nyheten! I dag var det följande nyhet från Danmark som min gode vän Anders delade med sig av på Facebook, som triggade i gång ältandet. Läs och lyssna. Lägg den danska integrationsminister Inger Stöjbergs inställning på minnet:

”Andra debattörer försvarar uppdelningen. Danmarks frispråkiga integrationsminister Inger Stöjberg menar att eftersom vi ju bor och lever i Danmark, så är det väl inte så konstigt att det är just de danska elevernas skolgång man månar om.” 

Vad Inger Stöjberg säger i klartext är ju faktiskt, att i Danmark finns det två kategorier elever vid landets skolor. Danska elever som skolan skall måna om och andra elever, som skolorna inte behöver måna om. Inställningen är en bra illustration till betydelsen av talesättet: Våra barn och andras ungar. Om det skulle bli så, att ministerns inställning skulle bli en generell nationell politik, vilket inte verkar otroligt, hur skall en sån politik definieras? Är den främlingsfientlig? Rasistisk? Banar väg för en stat, som kännetecknas av Apartheid? Eller ska politiken helt enkelt kallas för korkad? Jag har nog min definition klar, men det skulle vara roligt att höra andras uppfattning.

I Sverige har vi ett parti i riksdagen som mer programmatiskt hävdar, att det finns två kategorier av medborgare i landet. De som är medborgare, men inte tillhör den svenska nationen och de medborgare som tillhör den svenska nationen. Partiet anser också, att det inte är bra för landet, att ha för många medborgare som inte tillhör den svenska nationen. T ex kurd-svenskar.  Den här insikten om SD:s inställning fick mig att skriva den här kommentaren på Facebook:

”Just nu, när jag läste artikeln, fick jag en vision. Jag ser en presskonferens där Löfven, Fridolin och Åkesson meddelar, att vi måste skilja på de barn som är medborgare i landet och de barn som tillhör nationen Sverige. I första steget, skall på varje skola finnas klasser, där de barn som tillhör nationen Sverige är i majoritet.
I nästa steg blir det lag på, att det inte får finnas skolor, där inte barn tillhörande nationen Sverige är i majoritet.”

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer till Våra barn och andras ungar

  1. villacalifornia skriver:

    Funderar på vilket som väger tyngs, att jag är släkt med Birger Jarl eller att jag har en tysk moder, och i förlängningen, vilken skola jag skulle gå i.

    Tyvärr, jag kan inte göra så mycket åt mitt utsprung, jag kunde inte välja mina föräldrar….

  2. Leopold Holtter skriver:

    Om de åtminstone delat in elever i olika klasser efter språkkunskaper. Nu verkar det viktigaste vara att danska lintottar får gå i egna klasser och känna sig lite förmer än andra barn.

  3. villacalifornia skriver:

    Ja, här verkar det som om de ”danska” barnen skall ha sitt och de andra få ta de smulor som blir över. Samtidigt ser vi ju här i Sverige debatten om delade klasser i vissa fall, och då är det OK ibland och inte OK. Så hur drar vi gränsen…

  4. Peter T skriver:

    Man kan med ett enkelt handgrepp byta ut ”danska barn” mot ”ariska barn” i den texten.
    Hur benämner man ett sådant samhälle?

  5. Leopold Holtter skriver:

    En mycket bra fråga!

Kommentera

