En vardagsfundering: Är det bara jag som tänker: Det måste röra sig om korruption?

Det rapporteras ofta om märkliga ekonomiska skandaler inom de offentliga förvaltningarna i Sverige. Jag har allt oftare upptäckt, att jag tänker, när jag sitter i min TV-fåtölj och ser på nyheterna: ”Det måste vara fråga om medveten korruption!” Den senaste av skandalerna rör sig om ett märkligt avtal om förbrukningsmaterial mellan Stockholms läns landsting och leverantören Onemed. Läs sammanfattningen av avtalet, som jag länkar till.

Det som får mina varningsklockor för korruption att ringa är, att i avtalet sägs att bolaget skall välja ett billigare avtal i 91 % av fallen, annars blir det krav på skadestånd. Av någon, för mig outgrundlig anledning undantas stödstrumpor, stödbyxor och tröjor från klausulen om vite. Varför det?

Efterspelet av skandalen förstärker  bilden av att det är något skumt med avtalet. Avtalet sägs upp, men får fortgå fram till (och med?) 2018. Nu till det pris som bolaget drivit fram under skandalartade former! Landstinget lovar också i det nya avtalet att tala väl om Onemed, när någon söker referenser. Vilken hållhake har bolaget på de personer som sluter avtalet för landstingets räkning?

Se där, det finns många frågor att sätta tänderna i för en antikorruptionsenhet.

Visst kan det vara så, att jag är överdrivet misstänksam, men jag har svårt att tro att ansvariga tjänstemän och politiker är så korkade, att de sluter ett sådant avtal och fortsätter att vara lika korkade, när det uppdagas vilket märkligt avtal de tidigare slutit.

Det kan också vara värt att granska det förhållandet att politiskt förtroendevalda hoppar över till företag med nära anknytning till politikernas ansvarsområden. Som t ex Filippa Reinfeldts anställning på vårdföretaget Aleris. Kunde vara värt en undersökning av en antikorruptionsenhet,att se över vilka avtal som slöts mellan Aleris och landstinget under Filippa Reinfeldts tid ansvarig politiker för sjukvårdsfrågor.

Är jag överdrivet misstänksam? Det är fullt möjligt, men varför skulle Sverige vara undantaget i vår globaliserade tid, när det gäller korrupta tjänstemän och politiker. Det är det ena.
Det andra är, att jag anklagar inte någon för brottslig verksamhet, utan uttrycker bara en, som jag ser det, en rimlig misstanke. Tänk så här: Vad skulle tidningarna skrivit, om skandalen med förbrukningsmaterial skulle skett i något Afrikanskt land och inte i Sverige, där det verkligen hände!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer till En vardagsfundering: Är det bara jag som tänker: Det måste röra sig om korruption?

  1. Peter T skriver:

    Ett liknande avtal med 91% och undantal för vissa vanliga förbrukningartiklar skulle vara en omöjlighet i bilindustrin (Apropå min insändare i Dagen nu i veckan).
    Där skulle lägsta pris gälla i 100% av fallen utan undantag och levetantören ta all risk att de billigaste varorna tagit slut.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Så är det. Vi lever i en märklig värld.

  3. Thorsten Schütte skriver:

    Jag tror det här är baksidan av jakten efter röda prislappar. Avtalet ger beslutsfattarna högre upp som bara läser sammandraget med de låga ordinarie priser intrycket att vara billigt. Och i bilindustrin har prispressen på underleverantörer knäckt många av dem. Jag tror om man som huvudregel tar de nästbilligaste budet saneras en del dumpingerbjudanden bort. Dessa bygger som oftast antingen på lönedumpning eller på att man förlustkalkulera anbudet för att komma in i marknaden.
    Sedan utesluter jag inte att det även kan finnas drag av korruption, därför är kraven på en oberoende granskning och MPs polisanmälan berättigade.

  4. Leopold Holtter skriver:

    MP gör självfallet rätt. Det är de rättsvårdande myndigheternas uppgift att utreda om brott föreligger.

  5. Rebellas andra skriver:

    Sverige var ett land med väldigt låg grad av korruption. Så mycket har förändrats.

Kommentera

