Argumenten skiljer sig, men resultatet är detsamma. Alla är inte välkomna!

Under 2016 har det talats mycket om svenska värderingar och den svenska värdegrunden. Jag har försökt formulera mig i den diskussionen, men lyckas inte få den rätta distansen. Det blir bara ett förtvivlat oartikulerat skrik:”Ser ni inte att vi lever på ett sluttande moraliskt plan!”
Jag rebloggar ett inlägg från augusti 2014, som visar på en levande och accepterad värdegrund i vårt land. En värdegrund vi förväntar oss att invandrare skall ansluta sig till.
Varför skulle de acceptera en värdegrund som efterforskar oönskade foster och erbjuder, lite uppfordrande, föräldrarna att göra sig av med det icke önskade livet.
Alla är inte välkomna!

Tankar i natten

Den 21 augusti hamnade en text av Richard Dawkins på min nyhetssida på Facebook. I texten hävdar Dawkins att det är omoraliskt att inte abortera ett foster med anlag för Downs syndrom. Människor med Downs syndrom är ju bara ett problem för sina föräldrar och sig själv. De bidrar inte heller till utvecklingen i samhället. Läs själv texten jag länkar till och alla de länkar ni hittar i artikeln. Säg sen om mitt omdöme, att Richard Dawkins åsikter är öppet fascistoida, skulle vara felaktiga. Men ska jag backa från mitt omdöme, då måste argumenten vara mycket övertygande.

När jag läste artikeln om Richard Dawkins åsikter, då kändes det helt naturligt att jag påminde mig Statens Medicinsk-Etiska Rådets ställningstagande i samma fråga. Tuulikki Koivunen Bylund är en av undertecknarna av rådets rekommendation. Statens Medicinsk-Etiska råd är inte så rakt på sak som Richard Dawkins, men samtidigt måste det ju finnas någon…

View original post 255 fler ord

Kommentera

