Anders Gerdmars balansgång

För många år sedan hittade jag Bengt Malmgrens blogg eller det kanske var så att Bengt hittade min blogg och kommenterade något jag skrivit. Nå, det får vara hur det vill med det, men det mötet ledde till att jag genom åren följt det Bengt Malmgren förmedlat på sin blogg. För mig, som kommit till tro sent i livet, har det varit guld värt, att ha en så duktig och kunnig lärare, som Bengt, att följa.
Dagens blogginlägg, är ett exempel på vad jag menar. Med lugn fasthet beskrivs katolska kyrkans tro, utan några som helt nedsättande värdeomdömen om samtalspartners eventuella tillkortakommanden.
Håll till godo.

Bengts Blogg

Jag tycker det har varit en intressant och viktig debatt om Anders Gerdmars bok GUDS ORD RÄCKER.Inför 500-årsminnet av reformationen är det ett hälsotecken att vi får ett levande samtal om evangeliskt/katolskt.

I början när jag läst boken skrev jag på min blogg att jag inte tyckte boken var så antikatolsk som den utgav sig för att vara. Det är ett intryck som står sig även efter sista tidens debatt. Anders Gerdmar går en balansgång mellan att å ena sidan inte vara så antikatolsk att han riskerar att dra på sig saklig kritik från katolskt håll, å andra sidan tillräckligt kritisk för att motivera att efterreformatorisk evangelism i den tappning han står för har en mission att fylla som motståndare till det katolska och som ger råg i ryggen åt dem som ser Katolska kyrkan som en motståndare.

Jag länkar här till några artiklar från sista tiden:

Anders Gerdmar: Katolska…

View original post 4 476 fler ord

Kommentera

