En mäktig kyrkhelg med god liturgi och kraftfulla predikningar!

Jag sitter har vid datorn, hyfsat sent på söndagskvällen och summerar en intensiv kyrkhelg med god liturgi och mycket stark undervisning.

Det började i går i Sörforsa och Jesu Hjärtas kapell. Först undervisning och sen mässa. Den katolska liturgin börjar så sakteligen sätta sig i ryggmärgen. Behöver inte lägga tankekraft på att hänga med i formerna, utan mer koncentrera mig på det jag är där för. Mässan! Som vanligt höll fader Damian en stark predikan. Ett mycket trevligt kyrkkaffe med goda samtal avslutade förmiddagen.

Från Sörforsa tog jag mig till Iggesund och S:ta Maria för att delta i en ortodox liturgi enligt Gregoriansk västlig rit, ledd av fader Matteus Maria Furumalm från Nordens Ortodoxa apostoliska kyrka (Kievpatriarkatet). Pär Stenberg från Enånger/Njutånger församling predikade. Temat för mässan var ”Gudsmoderns beskydd” Liturgin kändes inte helt främmande men det fanns inslag, som inte kändes helt hemtama. Innehållsligt förvaltade liturgin en god kyrklig tradition. Liturgin kändes upplyftande. De himmelska härskarorna var närvarande! Vilket de alltid är, oavsett om jag känner av deras närvaro eller inte.
Pär Stenbergs predikan med Jungfru Maria i centrum, var en stark upplevelse. En läropredikan av bästa märke av en präst som tar sitt läroämbete på allvar. Upplyft och glad tog jag mig hem från Iggesund till Bjuråker.

I dag tog jag mig till högmässa i Njutångers kyrka. Zack Lindahl från Enånger/Njutånger församling ledde Mässan och fader Matteus predikade. Jag vet inte om jag övertolkar, men jag tror mig inte ha upplevt en starkare Högmässa någon annanstans under alla mina år i Svenska kyrkan. Det är bara att gratulera Församlingen i Enånger/Njutånger. Det var också fascinerande att uppleva likheterna i alla de tre traditioner jag upplevde under helgen. Där fanns gemensamma rötter!
Fader Matteus predikan var fylld av humor, men med ett stort allvar. Vi kan inte bara tala om änglarna. Vi måste också tala om dem som änglarna bekämpar. Djävulen och hans anhang av demoner och andra onda andemakter. Djävulen och hans anhang är störtade till jorden från himlen av Mikael och hans änglar. Hit följde Jesus efter och slutförde kampen, när han besegrade döden.

Under det efterföljande knytkalaset ställde jag frågan till fader Matteus och fader Pär: Hur kan det komma sig, att ni som predikar sanningen och vi som hör och tar till oss sanningen, blir beskyllda för att vara konservativa? Kan sanningen verkligen vara konservativ?

Det får bli den kvardröjande frågan efter en intensiv kyrkohelg! Den som vill kan ju försöka svara på frågan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer till En mäktig kyrkhelg med god liturgi och kraftfulla predikningar!

  1. Rebellas andra skriver:

    Kan en ortodox präst utan vidare predika i en luthersk högmässa – med nattvard, alltså? Antar att han i så fall inte deltar i själva nattvarden och dess hanterande, men…? nu vet jag ju att Furemalm ursprungligen är svenskkyrklig, men jag blir ändå lite förvånad. Glatt förvånad. Jag trodde sånt här var mycket krångligare än att man bara kom överens om det, typ.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Fader Matteus deltog inte vid själva nattvarden. Däremot vid mässan i S.ta Maria, där inbjöd fader Matteus även icke ortodoxa att ta del av nattvarden.
    Jag var den ende som inte deltog i själva nattvarden på något ställe under helgen.

    Jag vet int vad som skulle hända om någon anmälde Pär Stenberg till domkapitlet för att han predikade i S.ta Maria och för att han tillät en ortodox präst predika i en svenskkyrklig högmässa.

    Fader Matteus behöver nog inte oroa sig för anmälningar.

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Roligt med ”kyrkhelger”! Sådana ska man ha ibland! Själv var jag på bibelstudium över ett av de katolska breven, S:t Petri första epistel, på Efs kl 17, även om jag missade lördagens begivenheter (spelade på dop och övade med sångerskor).

  4. Andreas Holmberg skriver:

    Roligt med ”kyrkhelger”! Sådana ska man ha ibland! Själv var jag på bibelstudium över ett av de katolska breven, S:t Petri första epistel, på Efs kl 17, även om jag missade lördagens begivenheter (spelade på dop och övade med sångerskor).

    Härligt att träffa dej med! Som Elma i Luleå sa: ”Guds barn har aldrig sett varandra för sista gången!”

  5. Leopold Holtter skriver:

    Verkligen roligt att träffa vänner!

  6. Andreas Holmberg skriver:

    Och nu idag igen! Det här var inte sista gången heller – ens på denna lilla jord. Det är verkligen hur kul som helst att få träffas; tack som kom trots lite tveksam förplägnad ;O).

  7. Leopold Holtter skriver:

    Det var verkligen roligt och du ska inte prata illa om den förplägnad vi fick. Vad menar du saknades?

Kommentera

