Mariahymn

Offertoriehymn
(jmf. Joh. 17:19 Rom. 12:1)
mel. enl. Sv. ps. 383 (E. Hovland) Text: M. M. Furumalm 2009

  1. Högst välsignad, du vår dyra moder!
    Salig du som trodde på Guds löften,
    du som gav din Son att bli vår broder,
    du som älskar barnen och din tröst dem ger.
  2. Evigt utvald, Herrens Tabernakel,
    du som bar Guds fullhet i ditt inre,
    du som födde frälsningens mirakel,
    du som var Guds ringa tjänarinna.
  3. Högt benådad, ärad ibland kvinnor,
    full av nåd och renhet skall du prisas.
    Alla folk din lovsång evigt sjunger,
    om det stora under som Gud visar dig
  4. Jungfrumoder, alla släktens längtan,
    du som följde Sonen, bad och trodde,
    bar i kärlek alla dina smärtor,
    svärdet som ditt hjärta genomborrade.
  5. Kyrkans moder, Moder till oss alla!
    Där vid korsets fot, han själv ju sade:
    ”Se din son, din dotter”, ”Se, din moder”,
    och vårt väl i dina händer lade.
  6. Gyllne Hus, det Goda Rådets Moder,
    du som runt dig samlade de trogna,
    tröstade och styrkte Guds apostlar;
    lär oss lyssna, göra enligt Jesu ord!
  7. Davids tron, det nya livets Moder,
    du som var gudomlighetens åker,
    underskön du Konungens klenod är.
    Hem till paradiset för oss åter!
  8. Kvinna klädd i solen som din slöja,
    du som står på månens gyllne skära,
    du som krönts med tolv av himlens stjärnor;
    krossa ormens huvud, krossa drakens här! 

    Hymnen sjöng vi på högmässan med nordens Ortodoxa apostoliska kyrka (Kievpatriarkatet) i S:ta Maria, Iggesund lördagen den 1 oktober.

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer till Mariahymn

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Härligt, härligt – men farligt, farligt. Otroligt vackert, men… Jag är ju inte emot retoriska invokationer (”O Maria, lär mig dina sånger!”) eller ett kort tilltal till exempelvis S:t Mikael, men för att inte ens löpa risken att blanda ihop vördnad, bön om förbön och tillbedjan tror jag vi, försiktigt talat, måste vara mycket försiktiga här. Ingen kriten – vare sej ortodox eller romersk katolik – kan ju nämligen förneka att det finns en risk att råka upphöja Maria för mycket (vilket vi ju inte tror att vi kan göra med Jesus).

    Jag vet att ingen har intentionen att tillbe Maria eller för den delen Mikael (jfr Upp. 22:8-9), men det är ju inte bara fråga om retorisk invokation eller ”bön om förbön” här, eller hur? Det är ganska mycket av lovsång, jfr psalmen ”Du Nordens Drottning” (att prisa henne salig är en sak för sej, jfr ”saligprisningarna” av bl.a. de i anden fattiga i Bergspredikan) och en direkt bön ”krossa ormens huvud, krossa drakens här” (det sista hade väl varit mer relevant att be Mikael om?). Jag vet att vi tillsammans ska få trampa på ormar och att fridens Gud snart ska låta Satan bli krossad under våra – även Marias – fötter, men en hel psalm riktad till Maria? Offertoriepsalm??? (Nä, jag är inte mer förtjust i Christian Braws psalm riktad till Petrus).

    För att ge mer positiv respons en så här lycklig dag, när jag åter fått se dej ”live”, Leo, och för att visa att även jag skattar Maria högt som Gudsmoder och förebild, länkar jag till min ”evangeliserade” version av Seidenbuschs mariahymn: http://psalmboken.blogspot.se/2016/03/356-tack-herre-for-din-jungfrumor.html

  2. Leopold Holtter skriver:

    Som vanligt noterar jag din ståndpunkt och går inte in i någon polemik. Jag tror mig förstå, åtminstone grunddragen, i de Katolska och Ortodoxa teologiska förklaringarna. Och enligt min förståelse har de rätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: