Läsning vid rensning av böcker ur bokhyllorna

Jag håller på och rensar bokhyllorna från onödiga böcker. Det har blivit en hel del genom åren, men nu kändes det läge, att ge böckerna vidare till andra. Ett urvalskriterium är, att böcker jag inte minns att jag ens har läst, behöver jag nog inte spara Men ni vet hur det är. Ett tu tre upptäcker jag att jag står där och läser i böcker som jag kanske inte läst på 20 år. Jag har också upptäckt mängder av diktsamlingar, som jag skam till sägandes inte tänkt på i åratal. En sån diktsamling är ”Du tror du kuvar mig liv?” Finsk kvinnodikt en antologi samlad av Märta Tikkanen och Tua Forsström.Utgiven av Bra Lyrik 1984.

När jag bläddrade i boken, fastnade blicken för:

Bygg dig inga broar.
Broar brister.
Lita på det levande vattnet
som bär.

Bygg dig inga murar.
Stenar rasar
för en basunstöt
eller några ord.
Nakenheten sedan är förfärlig.

Och du skall inte bära mask.
Det målade ansiktet fräter sig
inåt
genom din egen hud.

Och du skall inte vara rädd.
Det finns sol och fåglar,
rök och vatten.
Begär inte mer.

Bodil Lindfors (född 1951)

Alla diktsamlingar blir kvar. Inget blir utsorterat!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

En kommentar till Läsning vid rensning av böcker ur bokhyllorna

  1. Alma-Lena skriver:

    Nej, så klart, diktsamlingar måste man ha hemma,liksom husapoteket och skafferiet är de livsnödvändiga!

    Detta var en fin morgonuppmaning: Lita på det levande vattnet!

Kommentera

