En självrannsakande fundering vid bokhyllan

Nu är utgallringen av onödiga böcker genomförd. (Kan bli ett ryck till de närmsta dagarna.) Under de här senaste dagarna har jag ofta ställt mig frågan, varför i himmelens namn har jag samlat på mig alla dessa böcker? Jag har inte räknat hur många jag gallrat bort, men jag tittade på varje bok och undrade: Vad handlar den här om? Fortfarande finns det många böcker kvar, som jag ställde samma fråga till, men av olika anledningar har de fått stå kvar i bokhyllan. Delvis på grund av att det skulle blivit mycket tomt om jag fullt ut levt upp till minneskravet.

Det jag så här i efterhand inte riktigt kan förstå, varför lånade jag inte ännu fler böcker på biblioteken jag genom åren haft, i min närhet? För mitt i allt köpande av böcker, så lånade jag också stora mängder. Det är oerhört få böcker jag behövt ha i bokhyllan, för att jag läst dem gång på gång. ”Okänd soldat” av Linna är en sådan bok. ”Vredens druvor” av Steinbeck en annan. ”Slutet på världsnyheterna” av Burgess en tredje. Självfallet finns det en hel del andra böcker också. Mina diktsamlingar är i en helt annan division. Dem har jag ofta plockat fram, beroende på sinnesstämningen för stunden. Diktsamlingarna är också de böcker jag hade mest minnen från. Allra helst just sinnesstämningen jag känt, när jag läst dem. Här sticker tre författare ut lite mer än andra. Elmer Diktonius, Edith Södergran och Kristina Lugn. Dem har jag återvänt till gång på gång.

När jag höll på som bäst med utgallringen tog jag ett beslut för framtiden. Det skulle inte köpas några böcker mer. Möjligen någon e-bok då och då. Läsplattan är oerhört behändig att ha med sig på bussen eller tåget. Läsplattan är också behändig att ha med sig på konditorier och liknande. Jag får återgå till vanan att besöka det lokala biblioteket lite oftare, än jag gjort de senaste åren.

Alla löften har undantag, så också det här. Hittar jag ett häfte med bra dikter, då kanske bankkortet plockas fram och dikthäftet blir min egendom!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

