Biskop Robert Baron ställer inte lika naiva frågor som jag gör!

 

4 kommentarer till Biskop Robert Baron ställer inte lika naiva frågor som jag gör!

  1. Rebellas andra skriver:

    Åh, Barronen. Jag föredrar baron Ramel.

    Luther. Det allmänna prästadömet. Även katoliker talar efter VatII om de döptas auktoritet… auktoritet, schmauktoritet.

    Det hela hänger väl på om man gillar tanken på att det finns någon som har rätt som man kan lita på. Om man vill ha en storpappa (papa) eller ej. Förstår att det kan vara tilltalande, men… nja.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Luther verkade få lite ågren över tanken, att texterna i Bibeln var så tydliga, att envar kunde se vad som var sant och rätt, därför kände han sig tvungen att skriva sina två katekeser. Den lilla till lekfolket och den stora till präster. Om jag förstått saken rätt.

    Visst är vi alla teologer, men en del har större förståelse för uppenbarelsen än andra. Bl a därför behöver, åtminstone jag, ett läroämbete att luta mig emot.

    Jag har också mött ett intressant fenomen, när jag sökte mig till Katolska kyrkan. Man skulle ju kunna tro, att katolska kyrkan skulle förhöra mig om vad jag tror på och förmanande säga att jag har fel. Inget av det har jag mött, däremot har jag mött hur många Sola Scriptura-anhängare som helst, som bestämt hävdar att jag har fel i det mesta. Min tolkning borde ju, enligt principen om det allmänna prästadömet, vara lika rätt som vilken annan som helst.

  3. Rebellas andra skriver:

    Att tycka att Bibelns ord var rent och klart och alla kan tolka det, det är ju ett skämt idag. Frågan är bara hur det ”läroämbetet” ska se ut. Idag verkar ju kyrkorna konvergera alldeles av sig självt – rätt stor del av kristenheten, iaf. I en av läsarpoddarna tyckte Patrik Hagman att idag när alla kan ta del av info på helt annat sätt än förut, behöver vi kanhända inte biskopar på samma sätt som förut… själv har jag läst fantastiskt mycket mer OM Bibeln än I den. Det är liksom mer effektivt, att luta sig mot andra.

    Men den där enda människan – njaej. Och lustigt nog accepterar inte katoliker det heller, med tanke på alla stridigheter i Vatikanen och kardinal Sarah, som verkar göra och säga lite som han vill, och alla tradkatolska bloggar som förklarar påve Franciskus för heretiker, och…

    Ditt sista stycke. Ja det är intressant, men också fullt logiskt.

  4. Andreas Holmberg skriver:

    Hmmm. Luther verkade få lite ågren, och därför fortsatte han predika och undervisa, ge ut postillor och katekeser, skriva psalmer et c. Que? Nånting måste vara lurt med själva beskrivningen av vad den höga värderingen av bibeln skulle tänkas innebära. Bibeln är klar, ja – bibeln är nog till salighetens kunskap, ja. Men inte alla saker är uppenbarade och några saker är bara antydda (dop för döda?). Och den som påstår att bibeln lär reinkarnation (vilket t.o.m. ”biskop” Wadensjö varit inne på!) kan förmodligen inte tolka en påvlig encyklika heller.

    Den lutherska reformationen har ALDRIG dissat läroämbetet, bara läran om en viss persons (och det var inte Martin Luthers!) ofelbarhet ex cathedra. Men i DEN bemärkelsen att Jesus och apostlarna uppmanar ALLA oss kristna att pröva andarna och ta oss tillvara för falska profeter har vi alla visserligen en sorts läroansvar om än förvisso inget påveämbete (när du Leo bestämmer dej för att lämna Svenska kyrkan och underkasta dej påvens tolkningsföreträde gör du ju själv en medveten, självständig teologisk bedömning som samvetsfriheten i både Sverige och Italien numera tillåter oss att göra) men kristlig ödmjukhet förbjuder varje sann kristen att tro sej själv vara ofelbar och utan behov av undervisning och i förekommande fall korrigering.

Kommentera

