Bomber befriar varken städer eller människor!

Jag är övertygad om att de flesta som följer mig här på bloggen och på Facebook, vet min grundläggande inställning om orsakerna till kriget i Syrien. Orsaken till att det fortfarande pågår krig i Syrien och Irak är att USA, så önskade. Jag tänker inte utveckla den tanken så mycket mer i det här inlägget, utan kommentera den senaste tidens utveckling. Jag är ingen större militärstrateg, en underofficersutbildning på 60-talet är inte en tillräcklig grund för att bli expert i militärstrategiska frågor, inte ens i TV, där kraven inte alltid verkar vara så höga.

Nå till sak. Jag förstår inte vad alla de makter som är engagerade militärt i Syrien tror sig vinna med terrorbombningarna i Aleppo. De när väl inte den fåfänga förhoppningen, att IS/Daesh kommer att krypa ut ur sina gömslen med en händerna i luften och kapitulerar. Det kommer inte att hända. Vill Syrien med stöd av Ryssland befria Allepo då är det bara att gå in med marktrupper och rensa stan. Självfallet innebär även en sådan strategi, att civilbefolkningen drabbas oerhört hårt. Men det skulle ändå innebär att de kan se ett slut på lidandet. Bombningarna drabbar inte IS/Daesh och de har inte heller de känslor för folket, som skulle kunna leda till att de ger upp för folkets skull.

Så, en nattlig vädjan från skogarna i Hälsingland. Sluta bomba, gå in med marktrupper och befria Aleppo!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 kommentarer till Bomber befriar varken städer eller människor!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Jag kanske är dum, man blandar Du inte ihop Aleppo och Mosul här? Det sistnämnda hålls av IS, men en markoffensiv är inledd där, Delar av Aleppo hålls av oppositionen till Assadregimen, dock huvudsakligen inte av IS, men en uppsjö andra grupper, både religiösa och sekulära. Att då blir ”befriad” av Assads trupper i en markinvasion kanske inte är det den plågade civilbefolkningen längtar efter. Ett verkligt eldupphör och fri lejd för alla som vill lämna Aleppo vore mera meningsfull.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Nej då, jag blandar inte ihop något. Se det som att jag inte köper förklaringen att det finns goda terrorister som kallas för ”rebeller” eller ”opposition.”
    Visst du har rätt, att möjligheten för civilbefolkningen att ta sig ut Aleppo vore att föredra.

  3. Thorsten Schütte skriver:

    Aha. Skomakaren Thorsten stannar vid sin läst, är inte tillräckligt insatt.

  4. Leopold Holtter skriver:

    Nu skrev jag inte så, Thorsten!

  5. Thorsten Schütte skriver:

    Nej, men jag är helt ärligt inte tillräckligt insatt och vid kanten av en depression, då krymper livet och varken politiska eller teologiska spetsfundigheter lockar mig till diskussion just nu. Men det kommer säkert tider, med Guds försyn, då jag är på hugget igen…

  6. Leopold Holtter skriver:

    Då deltar jag också i bönen om Guds försyn!

  7. Thorsten Schütte skriver:

    Tack, det är välkommet!

Kommentera

