Är det tillrådligt att stöta i basun när vi inte ger allmosor?

Ofta stöter jag på intressanta tankar, när jag surfar runt. Det är också mycket vanligt, att  det jag råkar stöta på, ingenting har att göra med det jag för tillfället egentligen sökte. I kväll var ett sånt tillfälle. Jag letade lite fakta till ett planerat blogginlägg och råkade läsa en ansenlig mängd artiklar och debatter där bl a kristna lite småstolt, som det verkar, berättar att de minsann inte ger till tiggare utanför olika affärer. Efter en stund, när jag smält all denna information, började jag fundera över det Jesus säger i sin Bergspredikan:

”När du ger allmosor, låt då inte stöta i basun för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människorna skall prisa dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön.” Matt 6:2

Min fundering den här fredagskvällen är alltså: Varför anser en del kristna, att det är viktigt att stöta i basun, när de inte ger? Från vem eller vilka förväntar de sig sin lön?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

15 kommentarer till Är det tillrådligt att stöta i basun när vi inte ger allmosor?

  1. Alma-Lena skriver:

    Vilken härlig synvända! Jag hör inte kristna, men andra, stolt påpeka detsamma. De påstår att de är så goda och fina för de vill inte köpa sig gott samvete med att ge tiggare pengar. Skrytet slutar alltid med att de öser förakt för oss som ger.

    Tacka vet jag den medeltida synen på tiggeri: tiggaren hade en speciell uppgift att fylla genom att gåvor till fattiga var ett steg på frälsningens väg. Men såg sig inte som helt frälst innan man dött och dömts och gått in i sin Herres härlighet.

    Speciellt för rika och riddare var det nödvändigt att ta hand om de fattiga annars väntade en plågsam tid efter döden. Det är bara att läsa Dantes Komedi så förstår man att kristendomen satte en nödvändig press på dem som ville blåsa i basunen för att de INTE gav till tiggare.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Vilket fint ord, Alma-Lena. Synvända!
    Den överväldigande andelen av alla synpunkter på att inte ge till tiggare, kom från ickekristna eller som inte kunde identifieras som troende kristna.
    Jag upplevde, att ”synvändan” inte skulle säga något till dem.

  3. Alma-Lena skriver:

    Det har du rätt i. Jag tycker ju att ingen kristen alls borde stöta i basun för sin snålhets skull.

  4. Andreas Holmberg skriver:

    Åtminstone sanna kristna diskuterar väl bara HUR vi ska ge, inte OM? När Magda Gad skrev om den rumänske rörmokaren som övergav sitt arbete för att – som han helt öppet påpekade – det lönade sej bättre att tigga i Sverige, så insåg åtminstone jag att de slantar eller tjugor – eller returflaskepåsar á 20-30 kr – som jag brukat ge och den där hundringen (se där, nu stöter jag i basun!) jag la en gång när tiggaren var iväg på vift och jag ville överraska lite glatt kanske var kontraproduktiva. Sedan dess har jag skänkt de större slantarna via hjälporganisationer på plats i Rumänien (Svenska kyrkan stöder visst katolska kyrkans!). Och jag tror absolut att man bör diskutera bästa sättet att hjälpa (inte OM man ska hjälpa).

    Jag vet inte precis om jag uppskattar ”den medeltida synen på tiggeri.” Men nog var det bättre att ge till tiggarna än att köpa avlatsbrev. Och Luther föregick med gott exempel för oss ”evangeliska” genom att (tidvis dock till hushållsansvarig hustrus förtvivlan) skänka bort både ditten och datten. Han förespråkade dock att ”kommunen” skulle ta ett större ansvar men retade sej samtidigt på dem som försökte visa sin ”evangeliskhet” genom girighet och ovilja att skänka pengar till allt gott verk.

  5. Alma-Lena skriver:

    Jag tycker förstås Kommunen ska göra mest, typ allt, men ändå är det mer sympatiskt att på medeltidsvis inte förakta tiggare, utan se dem som resurser som gör sin del i samhällsbygget. Fattiga kommer alltid att finnas tills lagen om sabbatsår och friår träder i laga kraft och vi ska inte förakta fattiga.

    Jag förstår ditt dilemma . Sommartid vill jag hellre uppmuntra till bärplockning än att till att tigga då får man ju röra på sig också och alla kanske inte vet om att den möjligheten finns. Men samtidigt förstår jag att man inte väljer tiggeri annat än i nödfall och skulle inte vilja bli spottad på själv om jag nödgades tigga.

    Jag är nog väldigt lik Luther där på alla sätt, veligt vacklande, men nog ger jag till tiggare när jag har lösa pengar på mig. Det har jag oftast inte. Då får de något att äta istället.

    Jag ser alltså inet motsättningar mellan att stödja hjälporganisationer och ge till tiggare.

  6. Leopold Holtter skriver:

    Andreas, det enskilda fallet Magda Gard refererar till kan ju vara sann, det kan jag inte neka till. Det jag bestämd vill hävda är att berättelsen får till resultat att människor ser en rörmockare, som hellre fryser häcken av sig utanför ICA i Delsbo än att arbeta.
    Den typen av myter och hörsägner har jag hört sen liten jag var i Finland och i Sverige. Tal om rika ”Zigenarhövdingar” som det inte alls var synd om. De var bara lata, men det var kanske inte alltid lätt att hitta arbeten, när de bara fick stanna i tre dagar i varje kommun. Systrarna Taikon visade i sin kamp var det verkligen var fråga om. Orsaken till fattigdomen var inte lättja, utan ren och skär rasism, vilket vi vet förekommer i Rumänien och Bulgarien.

    Jag citerar Herman Herde ur hans skrift i De apostoliska fäderna. Skriften jag citerar ur blev färdigställd kring 150, men delar av skriften är av äldre datum. Det jag gillar med citatet är, att den ger mig som kristen praktisk vägledning, för handling här och nu, när jag möter tiggaren utanför ICA Delsbo eller utanför Hälsocentralen i Delsbo.

    ”Gör det goda, och giv helhjärtat åt alla behövande av dina mödors frukt, såsom Gud skänker dig, utan att tveka åt vem du skall giva eller icke giva. Giv åt alla, ty Gud vill giva åt alla av sina gåvor. De som sålunda taga emot, skola avlägga räkenskap för Gud, varför de tagit emot och till vad. Ty de mottagare, som äro i nöd, skola ej dömas, men de som taga emot med hyckleri skola få sin dom. Den som giver är alltså utan skuld; såsom han av Herren fått fullgöra sin tjänst, så har han fullgjort den helhjärtat utan att överväga åt vem han skall giva eller ej. Denna riktigt fullgjorda tjänst blev alltså härlig i Guds ögon. Den som således tjänar i enfald skall leva för Gud. Håll nu dessa bud såsom jag talat till dig, så att din och din familjs bot befinnes ske i enfald och ditt hjärta må vara rent och obefläckat”

  7. Andreas Holmberg skriver:

    Tack för intressant och viktigt samtal! Som sagt, vi diskuterar inte OM man bör hjälpa utan HUR. Det är bättre att ge kontanter eller PET-flaskor (vilket somliga verkligen uppskattar för den lilla gentjänstens/arbetsinsatsens skull) utanför Ica än inget alls, det tror jag absolut. (Det bästa vore så klart att aug-sept erbjuda skjuts och matsäck på ett riktigt bra bärställe och enskild vidareförsäljningshjälp som Berit Nilsson här i stan eller thairestaurangen i Iggesund gjort). Vi kan som Hermas påpekar – tack för citatet, Leo! – inte avgöra vem som behöver pengarna bäst (eller vilken hjälporganisation som fördelar bäst) men ska inte avstå från att ge fördenskull (den som tigger/samlar pengar har ett eget ansvar ungefär som återvinningscentralerna om dom någon gång bränt upp alltihop istället för att återvinna). Men jag vill heller inte bidra till ett systemfel som seriösa romska människorättsaktivister – som alls inte försöker sopa rasismen under mattan – själva påtalat, se http://www.svt.se/opinion/det-finns-battre-satt-att-hjalpa-tiggarna

    Ok om romer på Hermas tid eller medeltiden – när de flesta väl inte fick eller kunde komma hit – skulle vara tvungna att åka till Sverige och tigga för att pengaöverföring bara fanns för krösusar och furstar (via handelshuset Fugger typ). Men idag verkar det vara ett onödigt klumpigt system som riskerar att splittra familjer och sabotera intresset för seriösa projekt på plats. Förutom då att folk faktiskt riskerar att frysa häcken av sej i Delsbo! Som Florin säger: vad skulle inte kunna göras på plats med de 100000-tals kronor, upp till en halv miljon, som vi svenskar (enligt hans beräkningar) skänkt i pappmuggar varje dag de senaste åren. Inget ont sagt om dem som därmed lockas att resa hit (Gud välsigne dem!), och intet ont sagt om det goda som faktiskt hänt med hjälp av pappmuggarna, men inte heller om dem som lägger det mesta av sitt pengastöd till Florin och Valerius organisation (eller Caritas i Rumänien/Bulgarien) istället. Det är faktiskt inte att blunda det heller – det kan t.o.m. vara nog så klarsynt. Men att skryta över att man inte ger i pappmuggar luktar lika illa som allt annat självskryt (särskilt om man inte ger till de fattiga över huvud taget).

  8. Andreas Holmberg skriver:

    Intressant f.ö. att det enligt Florin även är icke-romska rumäner som tigger i Sverige men att tiggare liksom per definition uppfattas som romer (det tankefelet har jag gjort själv). Medan framgångsrika romer i rumänska företagsledningar o dyl smyger med sin etnicitet – tyvärr kanske en nödvändighet för att nå framgång i karriären? – vilket skapar ”självuppfyllande profetior” och en rundgång av fördomar om romerna som folk.

  9. Leopold Holtter skriver:

    Nu sitter tiggaren här vid ICA Delsbo, Hemköp, Hälsocentralen och INGO-macken. På helgerna sitter en person vid Bankomaten. (Hälsocentralen är stängd) Hur tänker du? Ska jag gå förbi och le, som en del förslår eller gå fram och säga: Åk tillbaka till Rumänien, du får hjälp av mig där!
    Varför överhuvudtaget hålla på och motivera varför det ena sättet att ge är bättre än något annat.
    Är inte det lite av en besserwisserattityd?
    Människorna som kommer hit har överlevnadskraft och kan mycket väl avgöra vad som för stunden gagnar dem bäst. Många av dem skickar pengar till sina hemländer och har på det sättet kontroll över sina egna pengar.
    Men oavsett vad. Varför känner så många att det ska argumenteras, där det ena sättet ska vara klokt och det andra, om inte felaktigt, så i vart fall naivt.

  10. Thorsten Schütte skriver:

    Synvända! Vilket härligt ord för det som Leopold här åstadkom::-)

  11. […] i fredags skrev jag ett blogginlägg, ” Är det tillrådligt att stöta i basun när vi inte ger allmosor?” Det blev ingen större debatt, men de kommentarer jag fått, har det varit nyttigt, att ta del. […]

  12. Alma-Lena skriver:

    Hermas herden säger det jag tänker. Man kan tillägga: skulle jag använda dessa småslantar klokare än tiggaren? Är en extra chokladkaka en bättre investering?

  13. Alma-Lena skriver:

    Andreas har stött på en rörmokare som väljer tiggeri och det finns romer som inte vill fläta korgar eller plocka bär utan gillar luffandet och tiggandet Europa runt bättre. Hermas herden ger dem ett ansvar för hur de lever. Och mig ansvar för hur jag lever.

    Dessutom är de flesta tiggare jag möter äldre kvinnor så jag undrar verkligen över hur vald deras situation är. Och när unga människor väljer prostitution som alternativ till tiggandet när pengarna sinar från givare undrar jag om de verkligen har rörmokarutbildning i botten.

    En intressant artikel här

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tiggarna-farre-nar-vi-ger-mindre ett citat ur den:

    ”Stänger vi dörren för tiggeri riskerar vi att spä på just den typen av kriminalitet, varnar Marika Markovits.

    – I den här gruppen vill man inte agera kriminellt. De vill inte smuggla otillåtna ämnen, de vill inte stjäla för att försörja sig och sin familj. Men stänger vi alla dörrar för människor i utsatthet, tvingar vi dem in i ageranden som de egentligen inte vill, säger hon.”

  14. Andreas Holmberg skriver:

    Kära ni vänner, JAG har ju inte stött på någon rörmokare!!!! Den ytterst seriösa och socialt engagerade journalisten MAGDA GAD har. Och det är utom all fråga ett SYSTEMFEL om även (inte bara så klart – försök inte få det till att jag eller Magda Gad tror att alla tiggare egentligen varit heltidsarbetande rörmokare!!!!!!!!!) unga, friska hantverkare med egen firma och välbyggt hus (se bild) enligt egen utsago bedömer det som mer lönsamt att fara till Sverige och tigga. En del av systemfelet kan vara rörmokarens alltför låga lön (som han och familjen dock uppenbarligen kunde leva på), men en annan del KAN faktiskt vara att välmenande människor själva får mer tillfredsställelse av att ge en hundring i pappmugg (jag fick!) än av att få ett tackmejl från Caritas i Rumänien. Naturligtvis ska både rörmokare och andra ha RÄTT att prova tigga, precis som folk har RÄTT att låta bli att lägga större sedlar – eller någon peng alls – just i pappmuggar. Om tiggeriet i Sverige minskar p g a att givandet sökt sej andra kanaler är det ju bara, bara, bara positivt (eller?). TYVÄRR befarar jag precis som ni andra att många slutat ge UTAN att desto mer stödja och hjälpa till att multiplicera de hjälpinsatser som erbjuds i hemlandet.

    Det kan vara ohyggligt smärtsamt även för t.ex. en försvarare som jag av 1%-målet i u-hjälpen (som inte ska användas till flyktingmottagandet här, för det innebär ju att fattiga människor i andra länder får betala för det!!!) att inse att en del sorters bistånd i mångmiljonklassen p g a ovishet under 1900-talet snarare kan ha stjälpt än hjälpt. Men vi kan måsta tugga i oss det lik förbaskat. Det är inget skäl att dra ner på det rätt blygsamma 1%-målet, men kanske pengar som ”blivit över” skulle ha fonderats till nästa lågkonjunktur (jfr Josefs lador) istället för att pytsas ut på storslagna men feltänkta projekt.bara för att uppnå ett stelt mål. Som därmed kanske blivit komprometterat och politiskt möjligt att fuska med (som nu). Men det är ju en annan diskussion.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: