Martin Luther Kings sista tal 3 april 1968

Jag har av olika anledningar fått impulser att tänka på Martin Luther Kings sista tal, de senaste dagarna. Det började i går på en studiecirkel om Katolsk tro, där vi utgick från en film med biskop Barron. I filmen nämnde han bl a Martin Luther Kings ickevåldsprinciper. I vårt efterföljande samtal i cirkeln, kunde jag inte låta bli att just nämna Martin Luther Kings sista tal. I dag hade jag ett samtal med min gode vän Karl Åkerblom. Samtalet gled in på Martin Luther King- dagen nästa år och återigen kunde jag inte låta bli att börja tala om hans sista tal på ett solidaritetsmöte för strejkande renhållningsarbetare i Memphis 3 april 1968. Ett helt fascinerande tal för att vara på ett solidaritetsmöte för strejkande arbetare, men inte en enda gång får jag känslan av att talet på något sätt skulle vara ett tal vid fel tillfälle eller fel plats. Den är som gjord för ett solidaritetsmöte för kämpande arbetare. Martin King bygger upp talet, så att det fantastiska slutet blir helt logisk. Martin Luther King har sett Guds härlighet! Lyssna till just det slutet. Den är större än t o m hans ”I have a dream-tal. Martin Luther King var en värdig mottagare av Nobels fredspris. Definitivt mer värdig än den nuvarande krigspresidenten i USA.

 

Den som vill höra hela talet. Håll till godo!

3 kommentarer till Martin Luther Kings sista tal 3 april 1968

  1. Rebellas andra skriver:

    Han talar extremt långsamt. Inte jättelångt tal men tar över 40 minuter. Många och långa pauser. Han törs vila i kontakten med publiken – som han förvisso vet redan från början att han har.

    Var det någon någon gång, undrar jag, som tyckte att pastor MLK borde ägna sig åt religion istället för all denna politik? Okej, jag faller vid sidan om ämnet nu. Detta är mina associationer. Men MLK var rimligen mer politisk än hela Svenska kyrkan i kubik. Skillnaden är nog, tror jag, mest om man upplever att den religiösa förankringen är stabil eller om den tvärtom är mycket svajig.

  2. Leopold Holtter skriver:

    En katolsk präst skulle kanske inte kunnat agera så, men jag är osäker. Katolska präster i Polen kunde ju vara ganska så öppna i sin agitation.
    Vad jag förstår, men det kan vara fördomar, så är svarta kyrkor mer ”politiska” än vita kyrkor i USA. Minns att Obama fick lämna sin kyrka för att hans pastor blev ett politisk sänke för honom. Pastorn kritik av det amerikanska samhället var alltför hård.
    Intressant i och för sig familjen Obama tillhörde den kyrkan. Jag skrev ett blogginlägg med rubriken om jag nu minns rätt ”Vita huset kan vara värt en mässa”.

  3. […] Leopold Holtters blogginlägg om Martin Luther King, som gav mig ytterligare ett avstamp till denna text. Det handlar om MLK:s sista tal, som brukar kallas ”I’ve been to the mountain top”. Talet, på ett stödmöte för en mycket stor och välkänd renhållningsarbetarstrejk, börjar och slutar med Moses som tittar ut över det förlovade landet, som han själv aldrig kommer att få uppleva – men han är nöjd för han har fått se det, och han vet att hans folk kommer att få komma dit. https://holtter.wordpress.com/2016/10/24/martin-luther-kings-sista-tal-3-april-1968/ […]

Kommentera

