Uppsagda lojaliteter!

Det här inlägget skrev jag hösten 2008. Jag tror att det var det första blogginlägget, som behandlade frågan om jag såg någon motsättning mellan min kristna tro och de politiska ideologier jag genom åren omfattat.
Det här första inlägget följdes av flera, som ni hittar i kommentarsfältet. Jag har ofta länkat till det här inlägget.
Inläggen har präglat min syn på frågan om kristnas och kyrkors förhållande till politiken. Vi ska ha klart för oss, att om kyrkor kritiserar missförhållandet, att fattiga lider i världen, då är det en uppfattning, som kan få politiska konsekvenser och kan kännas hotande av den politiska makten.
Ni minns säkert namninsamlingskampanjen för en mänskligare flyktingpolitik, Påskuppropet. Den kampanjen från Sveriges kristna råd mottogs inte välvilligt av den socialdemokratiska regeringen. Nuvarande justitieministern Morgan Johansson tog KG Hammar i örat och påpekade, att kyrkor ska inte demonstrera på gatorna och försöka påverka de politiska besluten.
Den kristna kärleken och barmhärtigheten är politisk. Självklart ska inte politiker styra kyrkan. Det är verkligen en helt fel politisering. Kyrkan kan inte vara och får inte vara en megafon för partier och politiska ideologier!

Tankar i natten

Under läsningen av Efterföljelse, någonstans på vägen mellan Travemünde och Wittenberg, dök en tanke upp och pockade på uppmärksamhet. Jag kallar min blogg för Tankar i natten och det är en fullständigt sann beskrivning. Innehållet i nästan alla inlägg har kommit till mig under nattliga funderingar eller nattlig läsning. Så har det varit ända sen ungdomsåren.

Namnet är inget problem, men däremot själva presentationen av bloggen: Funderingar kring samhällsutvecklingen från ett kristet vänsterperspektiv. Mycket om tro blir det. Egentligen en ganska så knepig beskrivning! Allteftersom det nordtyska landskapet svischade förbi bussfönstret, desto knepigare kändes bloggpresentationen. Ju mer jag tänkte desto klarare blev det – begreppet ”kristet” behöver inget stödjeben. Kristen tro är inte en ideologi och då torde det vara fullständigt tillräckligt att säga: Funderingar kring samhällsutvecklingen ur ett kristet perspektiv, utan att något bärande försvinner. (Bloggpresentationen ändras i natt.)

Insåg där i bussen, att det kan gå illa om kristen tro binder lojalitetsband mellan…

View original post 310 fler ord

2 kommentarer till Uppsagda lojaliteter!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Klart att min lojalitet ligger hos den kristna tron i första hand, vilket dock inte hindrar att jag i den realt existerande värld ser mig omkring efter det parti/den ideologi som skär sig minst med min tolkning av den kristna trons etiska och politiska konsekvenser och säger ifrån när det skär sig, som i min kommentar under
    http://www.sandaren.se/debatt/ett-olyckligt-beslut
    Och jag tycker det är berikande när kristna engagerar sig i partier med vitt skilda ideologier. Jag gillar att de finns en kristen grupp bland riksdagsledamöterna som samlas då och då.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Vi ska som kristna självfallet arbeta i världen efter bästa förmåga. Det är väl en del av Guds kallelse. Jag om någon tar ställning i samhälleliga frågor. Det viktiga är, att vi vet vem vi sist och slutligen lyder och ber om kraft från.

Kommentera

