Telias ruttna avtalsmoral!

Jag har genom åren ägt många mobiltelefoner, både privat och som tjänstemobiler, och alltid haft abonnemangen hos Telia. Inte för att att jag kunnat säga, att Telia är bäst, utan det har gått av gammal slentrian, ända från de fasta telefonernas tid, som Telia formellt ägde.
De två senaste mobilerna som min fru och jag nyttjar, abonnemangen står på mig, har vi också tecknat abonnemang hos Telia för. Jag ska inte komma med någon lång historia, utan kort berätta vad som hände, när jag besökte Telia-butiken på Guldsmeden i Hudiksvall i går. Orsaken var att min telefon, som jag använt nu i tre år, började bete sig konstigt. Minnet i telefonen minskade drastiskt, var tvungen att ta bort massor av appar för att kunna uppgradera Facebook. Samtidigt började den telefon som min fru brukar, som var inköpt på Telia för ett år sedan bete sig likadant.

Jag gick in på Telia-butiken och efter en ca halvtimme fick jag prata med en försäljare. Han slog upp mig i sin dator och konstaterade att det inte var konstigt att min telefon betedde sig konstigt. Den börjar tappa minne och den tillverkas inte längre, men samtidigt konstaterade han, att jag inte hade någon bindningstid kvar och kunde säga upp abonnemanget på den telefonen med en månads uppsägningstid.

Däremot den andra, som också hade fått försämrat minne och inte längre tillverkades, var det lite sämre med. Där fanns ett år kvar av bindningstiden. Jag undrade lite försynt om det verkligen var rimligt att telefonen inte fungerar efter bara ett år. Ynglingen svarade, att det inte går stoppa utvecklingen. Nu var jag något irriterad och undrade om det inte var rimligt att förvänta sig att en produkt håller vad den lovar under bindningstidens två år. Att det kommer nya telefoner är en sak, men de gamla ska väl ändå hålla vad som utlovats under hela bindningstiden? För telefonen och abonnemanget var ju ett paketerbjudande. Jag fick inget svar på min undran.
Så nu står vi har med en telefon, som inte funkar tillfredsställande och har ett år kvar på bindningstiden. Visserligen vet jag, att slutändan blir vi erbjudna en rabatterad telefon om vi accepterar ett nytt abonnemangsavtal på två år. Telefonen pajar om ett år och vi får ett nytt erbjudande om en rabatterad telefon om vi tecknar ett nytt abonnemang på två år. Så rullar det på!

Jag kan frigöra en telefon från den evighetskarusellen, genom att köpa en telefon hos någon annan än Telia och teckna ett abonnemang utan bindningstid, hos en operatör utan koppling till telefonen jag köper. Abonnemanget blir billigare och jag hittar säkert billigare telefoner hos någon annan än hos Telia.

Håll med om att Telia har en rutten avtalsmoral!

Det här kunde vara ett underlag för en predikan med temat, det finns ett löfte, där minnet inte försvinner och som håller ända in i evigheten!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

9 kommentarer till Telias ruttna avtalsmoral!

  1. teliakundservice skriver:

    Hej!

    Tack för att du delar med dig av din senaste kontakt med oss i butiken. Det låter konstigt att vi inte kunde hjälpa dig i butiken, om du upplever att båda din telefoner inte fungerar som dom ska idag.

    Vi på Telia ansvarar för abonnemanget, om det är ett produktionsfel på mobiltelefonen så går det under tillverkarens garanti att rätta till felet.

    Läs mer om garanti på följande länk:
    http://www.telia.se/privat/atthandlapateliase/#tab4

    Har du köpt telefonen i en Teliabutik eller via vår webbplats så kan du lämna in telefonen för lagning hos någon av våra Teliabutiker. Det är viktigt att du tar med dig kvitto och garantibevis. Har du gjort beställningen via webben kan du ta med följesedeln som du fick vid leveransen.

    På nedanstående länk kan du också beställa reparation av din mobiltelefon om du inte har möjlighet att besöka någon av våra butiker. Vi skickar då emballage och fraktsedlar till dig som du ska använda för att skicka in din mobiltelefon.

    http://www.telia.se/privat/support/felanmalan/reparationavmobiltelefon

    Om reparationen inte omfattas av garantin, eller om det inte kvarstår någon garanti, erbjuds ett kostnadsförslag från Mobylife där priset för servicen redovisas. Det finns alltså en valmöjlighet att låta bli reparationen. Det tillkommer dock alltid en undersökningsavgift i dessa fall på 344 kronor inkl. moms.

    Återkom gärna till oss i chatten eller varför inte på vår Facebooksida, så ska vi hjälpa dig på bästa sätt.

    Jag får önska dig en fin söndag!

    Med vänliga hälsningar

    Fredrik Björn

    Telia Kundtjänst

  2. Thorsten Schütte skriver:

    Hoppsan, har Telia algoritmer som skannar nätet efter kritiska blogginlägg???
    Vi har blivit av med fasta telefonen i stugan och framtida permanentbostaden, 5 km från Sala tätort. När media rapporterade om att i glesbygden kommer det fasta nätet demonteras på vissa håll trodde vi inte det skulle röra os. Vi associerade till övre Norlland och tyckte synd om de drabbade. Men tji fick vi. Glesbygden börjar tydligen direkt utanför Sala tätort…

  3. Leopold Holtter skriver:

    Ja du, får nog säga, att något förvånad blev jag.🙂

  4. Thorsten Schütte skriver:

    Det väcker en krypande obehagskänsla när ett statligt företag skannar av nätet för att genast ta udden av kritik med Orwellskt nyspråk.Egentligen borde det ju vara kontraproduktivt. Men känn Dig hedrad, Din blogg bedöms tydligen som tillräckligt viktig och spridd för en sådan åtgärd🙂

  5. Leopold Holtter skriver:

    Jag ska ta med mig svaret till Telia-butiken i dag. Det intressanta är ju att försäljaren tittade på min mobil och kollade in min frus i datorn och konstaterade att det inte alls var konstigt att minnet inte funkade. Han behövde inte undersöka mobilerna.

  6. Thorsten Schütte skriver:

    Hur gick det i Teliabutiken?

  7. Leopold Holtter skriver:

    Jag tog ingen diskussion,utan jag berättade att det skulle komma en förfrågan om överflyttning av telefonnumret till en annan operatör. Samtidigt köpte jag en ny och prisvärd telefon.
    Den 8 november byter jag simkort och sen är jag inte bunden, utan har rätt att säga upp avtalet när jag så önskar.

  8. Thorsten Schütte skriver:

    OK, det gäller att välja sina strider…

  9. Leopold Holtter skriver:

    Jag tänkte så. Är det värt att stå och skälla på unga killar. Till vad nytta?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: