Ett höstbrev

Höstbrev

Redan i september är livet skörare.
Människorna åldras snabbt
och barnen suddas bort i sin magerhet.

Obevekligt vandrar jag mot min skugga,
oundvikligt vandrar jag rakt genom min skugga.

Inte ens desperationen är möjlig som handling.

Jag sänder dig ett brev och berättar
att vi snart är ute ur skogen,
att vi just nått gränsen mellan natt och dag.

Du svarar inte:
Men jag börjar förstå ditt språk,
jag börjar förstå din tystnad.

Gunnar Eddegren ”Dagar ur biografin – Dikter 1980

2 kommentarer till Ett höstbrev

  1. Alma-Lena skriver:

    Fin höstdikt som passar bra för mig just.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Dikter är ofta till nytta. En insikt som bara växer med åren.

Kommentera

