Allvarligt att felaktig bild av katolsk rättfärdiggörelselära sprids

Jag rebloggar Bengt Malmgrens blogginlägg. Inte i första hand för hans samtal med Anders Gerdmar, utan mer för att jag mött liknande argument sen jag skrev att jag ansökt om att bli upptagen i Katolska kyrkans gemenskap i april förra året.
Jag har ofta haft anledning att förundrat ta del av argument mot mitt val. Ofta förs samtalen tillbaka till 1500-talet. Ingenting har tydligen hänt i inom Katolska kyrkan eller inom protestantismen.
Kunnigare människor än vad jag är, har försökt intala mig att alla motsättningar som fanns på Luthers och andra reformatorernas tid fortfarande är helt aktuella och levande.
T ex som den konsensus kring rättfärdiggörelse, som bevisligen finns på pränt, inte skulle existera.

Bengts Blogg

Att Anders Gerdmar inte accepterar katolskt kristen tros syn på de Heligas samfund och Guds Moder Maria är en sak, där är vi eniga om att vi skiljer oss åt. Allvarligt och bidragande till onödig splittring är emellertid den bild han sprider av katolsk syn på rättfärdiggörelse genom tron. Han ägnar sig åt ren desinformation. Jag blir indignerad över hans gästkrönika idag i Världen idag där han framställer katolsk syn genom att beskriva Luthers grubblerier (vet inte hur överdriven bilden är även av Luthers inställning innan han han fann sin nådige och barmhärtige Gud):

agtext

I motsats till detta ställer han en befriad protestantisk syn där man redan är rättfärdiggjord men av egen kraft ändå kan tänka på att inte synda, även om Gud redan förlåtit en. Katoliker däremot, säger Anders, lever inte i nådens rum, utan på en stege som man genom egna ansträngningar klättrar uppför och når man…

View original post 170 fler ord

3 kommentarer till Allvarligt att felaktig bild av katolsk rättfärdiggörelselära sprids

  1. kao skriver:

    Om inte de kristna, som ju har samma Gud kan komma överens ; hur ska vi då kunna kräva att alla muslimer ska sluta bråka inbördes för att de har olika inriktningar? Men samma Gud.
    Allt detta trams stör världsfreden – och Gud vrider sej i vånda över människors idioti.

    MVH
    Kao

  2. Jonas Nilsson skriver:

    Jag nog tyvärr hört katoliker som nullifierat deklarationen lika hängivet. RYKTET säger att Brandenburg lär ha gjort det men det kanske inte var sant?
    Faktum är nog att katolska kyrkan svängt fler gånger än de som samlas runt beslutet i Augsburg. Det ”nya” där var ju att man avvisade dåtida missbruk.
    Mässan i Malmö visade väl att det missbruket fortfar? Biskoparna kommunicerade själva Kristi blod men inte folket, eller?

  3. Jonas M skriver:

    Det är inget missbruk när inte alla kommunicerar både under brödets och vinets gestalt. Genom brödet får jag del av både Kristi kropp och blod (protestantisk villfarelse att man alltid måste ta del av bägge gestalterna). Så här säger Katolska kyrkans katekes:

    1390 Tack vare Kristi sakramentala närvaro under endera gestalten är det möjligt att ta emot hela frukten av eukaristins nåd endast under brödets gestalt. Av pastorala skäl har detta sätt att kommunicera blivit det vanligaste i den latinska riten. ”Den heliga kommunionen förverkligar bättre sin teckenkaraktär när den sker under båda gestalterna. Ty i denna form blir den eukaristiska måltidens tecken tydligare.”[84] Det är det vanliga sättet att kommunicera i de orientaliska riterna.

    Det är givet att av praktiska skäl kommunicerar alla utom de närmast altaret under brödets gestalt när det är tusentals mässdeltagare på en fotbollsstadion.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: