Jag skulle inte rösta på det minst onda, utan satsa på det större goda!

Snart går vi in ett nytt dygn, då medborgarna, de som inte redan röstat, ska gå till valbåsen i USA och välja den som de anser vara den minst onda av två onda valmöjligheter. Anhängarna till bägge kandidaterna Trump och Clinton anser att just deras kandidat, med fel och brister, ändå är det enda man kan rösta på. I Sverige har nästan alla politiska kommentatorer i olika medier gjort sitt val. Det är som vanligt Demokraternas kandidat som faller de flesta på läppen. Minst en miljöpartist har varit i USA och agiterat för Hillary Clinton. För den miljöpartisten existerade tydligen inte Green Party och Jill Stein, men det kanske är symptomatiskt om vi tänker på MP:s agerande i regeringen. Det skulle nog kännas lite hycklande om miljöpartistiska förtroendevalda åkte till USA och agiterat för Jill Stein. Jill Stein som står för det ett svenskt miljöparti med självaktning skulle stå för.

Jag ska inte göra någon amatörmässig genomgång av de bägge kandidaterna, utan nöjer mig med att påminna alla i Sverige och annorstädes att jag kan inte se Trump hota världsfreden mer än vad Hillary Clinton redan visat i praktisk handling.

Det här blir den tredje valrörelsen, som jag här i min ensamhet i de hälsingska skogarna, berättar att jag skulle vara en hängiven, om jag bodde i USA, volontär för Green Partys presidentkandidat. Jill Stein är kvinna med en god politisk plattform. Hillary Clinton är en kvinna med ett fruktansvärt CV i krigiska äventyrligheter. Det är inte så att jag ställer högre krav på kvinnor än män, utan jag ställer krav på gott politiskt innehåll i det man pläderar för.

Jag kommer säkert att sitta framför TV:n för att se hur det går. Valet för min del kommer inte att vara en rysare, annat än i frågan om Green Party och Jill Stein uppnår 5 % i valet. Ett sånt resultat skulle skapa oerhört bättre ekonomiska resurser för partiet till nästa presidentval. Det resultatet lär vi inte få redovisat under valnatten. Jag får ägna den närmsta tiden att leta resultat för Green Partys resultat i alla olika val på skilda nivåer. Green Party bygger ett parti, vilket också är mycket viktigt att påpeka, utan att för den skull kritisera Bernie Sanders. Han borde ha nappat på erbjudandet från Jill Stein och Green Party, att ställa upp som presidentkandidat för Green Party. Då hade han visat att han verkligen var en oberoende kraft i amerikans politik.

Nå, detta om detta.

Jag har översatt Green Partys och Jill Steins valparoll till svenska. Hoppas jag någorlunda får med nyanserna.

Rösta inte på det minst onda. Rösta på det större goda!
Don´t vote for the lesser evil, vote for the greater good!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer till Jag skulle inte rösta på det minst onda, utan satsa på det större goda!

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Jag ber en stilla bön att de gröna får över 5 % och att Trump inte vinner…

  2. Alma-Lena skriver:

    Jag hoppas sannerligen inte att rasismens och kvinnohatets kandidat vinner, men det blåser kalla vindar över världen och vita besvikna män verkar styra mer och mer medan vi andra hukar i snålblåsten.

    Majoritetsvalssystem är på gränsen till vad jag skulle kalla odemokratiska. Jill Stein är chanslös om hon inte är Demokrat eller Republikan. Ett parti kan vinna med färre röster än det andra partiet. Så vann Maggie Thatcher i Storbritannien och George W Bush i USA.

    Det är ett obsolet system som skapar politikförakt och odemokratiska pajasar som Trump kan med 5% av ett lands röster bli enda presidentkandidat för ett av partierna. Sedan kan denna odemokratiska självcentrerade miljardär driva med sina väljare och alla andra och säga ”Rösta på mig annars har jag slösat tid i onödan.” Jag blir sjuk av denna demokratiparodi!

    Jag ser inte att världsfreden mår det minsta bra av att Putin och Trump nu kan samarbeta, de är ju kompisar. Jag ser inte heller att man måste lyssna på Trumps hatkampanj mot Clinton, han hade låtit ännu värre mot Jill Stein, det säger inget om dessa människor alls. Men en hel del om Trump och hans väljarkår.

    De skrämmer mig. De hatar minoriteter och kvinnor, vargar och invandrare. Vad är det för gott med det? Vad är det onda i demokraternas politik: sjukvårdsreform för alla, möjlighet till medborgarskap för invandrare, college för alla, minskning av koldioxidutsläpp, fortsatt stöd till FN, fortsatt flyktingmottagning från Syrien?

    Jill Stein har ett bättre program, javisst, men hur kan Trumps anti-program på en enda fläck räknas som likvärdigt med demokraternas?

Kommentera

